Beyond Dieselgate: The Untenable Case for Sustainable Remedies in Consumer Sales
Main Article Content
Abstract
Unlike the CJEU and the BGH, Spanish jurisprudence (with two rulings from the civil section of the Supreme Court) has been mostly contrary to date to the approach that condemns the Dieselgate scandal as a breach of protected contractual expectations. According to most Spanish courts, the buyer cannot sue for lack of conformity (especially when the manufacturer has offered a free repair of the software device), cannot terminate for material breach and cannot obtain compensation for non-existent damages; it leaves open, however, a consolation prize of 500 euros as “immaterial damages”, with the bizarre argument that VW is responsible for paying “something” for its clear breach of regulatory (public) law. This contribution aims to explain that the "remedies provided" in Directive 2019/771 are indeed "unsustainable", that their "unsustainability" cannot be qualified through the "balance of principles", that, for the moment, the Directive ( EU) 2019/771 cannot be interpreted in the sense that it offers remedies in contract law for the unsustainable environmental practices of sellers and, mainly, that, rebus sic stantibus, private law in contracts is an inadequate instrument to grant rights subjective to the contracting parties to remedy environmental calamities that the buyer has not incorporated into the contract price as “legitimate expectations between the parties”.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas, que permite a terceros compartir reconociendo adecuadamente la auoria del texto, no utilizar el material con fines comerciales, y si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
References
A. AGÜERO ORTIZ, “Nuevo régimen de garantías de los bienes de consumo y otras novedades introducidas por el RD Ley 7/2021 en el TRLGDCU”, Actualidad Civil, n. 11, 2021, pp. 1-11.
G. AKERLOFF, “The Market for «Lemons»: Quality uncertainty and the Market Mechanism”, Quarterly Journal of Economics, 84, 1970, pp. 488-500.
B. AKKERMANS / G. VAN DIJCK (eds), Sustainability and Private Law, Eleven, 2020.
E. ARROYO AMAYUELAS, “The Implementation of the EU Directives 2019/770 and 2019/771 in Spain”, Journal of European Consumer and Market Law, 11, 2022, pp. 35-40.
J. AVILÉS GARCÍA, “El nuevo derecho de reparación de bienes de consumo en los servicios técnicos postventa de una economía circular”, La Ley, n 9883, 2021.
I. BACH y E.M. KIENINGER, “Ökologische Analyse des Zivilrechts”, Juristen Zeitung, 2021, pp. 1088-1098.
T. BAUERMEISTER, “Die «Bezahlung» mit personenbezogenen Daten bei Verträgen über digitale Produkte”, Archiv für die civilistische Praxis, 222, 2022, pp. 372-400.
A. BECKERS, “Environmental Protection meets Consumer Sales. The lnfluence of Environmental Market Communication on Consumer Contracts and Remedies”, European Review of Contract Law, 14, 2018, pp. 157-189.
S. CÁMARA LAPUENTE, “Un primer balance de las novedades del RDL 7/2021, de 27 de abril, para la defensa de los consumidores en el suministro de contenidos y servicios digitales”, La Ley, 29 June 2021, pp. 1 -32.
A. CARRASCO PERERA, Derecho de Contratos, Thomson-Reuters, 3rd edic., 2021.
A. CARRASCO PERERA, “Los compradores del Dieselgate por segunda vez ante el Tribunal Supremo”, Publicaciones Jurídicas del Centro de Estudios de Consumo, 2021: (www.centrodeestudiosdeconsumo.com).
A. CARRASCO PERERA/ L. GARCÍA MONTORO, “Batalla legal contra Volkswagen. El desmedido interés de los afectados en obtener un beneficio económico del escándalo Dieselgate”, Revista CESCO Derecho de Consumo, 18, 2016, pp. 1-16.
A. CARRASCO PERERA / L. GARCÍA MONTORO, “Volkswagen: «El coche del pueblo» engañado y confundido”, Publicaciones Jurídicas del Centro de Estudios de Consumo, 2015 (www.centrodeestudiosdeconsumo.es).
M. CASTILLA BAREA, La nueva regulación europea de la venta de bienes muebles a consumidores. Estudio de la Directiva (UE) 2019/771 y su transposición por el Real Decreto-ley 7/2021, de 27 de abril, Aranzadi, 2021.
H. COLLINS, “Conformity of Goods, the Network Society, and the Ethical Consumer”, European Review of Private Law, 5, 2014, pp. 619-640.
E. CORRAL GARCÍA, “El dieselgate: dos modos distintos de enfocar y resolver en España”, Práctica de Derecho de Daños, 149, 2021, pp. 1-11.
T. EGER / H.B. SCHÄFER, Reflections on the Volkswagen Emissions Scandal, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3109538.
F. EKARDT, Theorie der Nachhaltiigkeit, Nomos, 3rd edic. 2021.
J. EWING, Wachstum über alles. Der VW-Skandal. Die Personen. Die Technik. Die Hintergründe, Droemer, 2017.
N. FENOY PICÓN, “La entidad del incumplimiento en la resolución del contrato: Análisis comparativo del artículo 1124 CC y del artículo 121 del Texto Refundido de Consumidores”, Anuario de Derecho Civil, 52, 2009, pp. 157-280.
L. GARCÍA MONTORO, “La justicia española reitera su posición en el caso Dieselgate: no existe error invalidante del consentimiento en la compra de vehículos Volkswagen”, Revista Cesco de Derecho de Consumo, 22, 2017, pp. 151-159.
K. GEHNE, Nachhaltige Entwicklung als Rechtsprinzip: Normativer Aussagegehalt, rechtsteoretische Einordnung, Funktionen in Recht, Mohr Siebeck, 2011.
B. GSELL / T. M.J. MÖLLERS, Enforcing Consumer and Capital Markets Law: the Diesel Emissions Scandal, Intersentia, 2020.
A. HALFMEIER, “Nachhaltiges Privatrecht”, Archiv für die civilistische Praxis, 216, 2016, pp. 718-762.
A. HELLGARDT / V. JOUANNAUD, “Nachhaltigkeitsziele und Privatrecht”, Archiv für die civilistische Praxis 222, 2022, pp. 163-216.
M. HEESE, “Die Musterfeststellungsklage und der Dieselskandal. Statio¬nen auf dem langen deutschen Weg in die prozessuale Moderne”, Juristen Zeitung, 9/2019, pp. 429-440.
W. HUCK, Sustainable Development Goals, Beck, Nomos, Hart, 2022.
A. JANSSEN, “The Dieselgate Saga: The Next Round”, Journal of European Consumer and Market Law 11, 2022, pp. 169-172.
A. KARAMPATZOS, Private Law, Nudging and Behavioural Economic Analysis. The Mandated Choice Model, Routledge, 2020.
S. LARS SONDE, Das kaufrechtliche Mängelrecht als Instrument zur Verwirklichung eines nachhaltigen Konsums, Kassel University Press, 2016.
J.A. MACDOUGALD, “United States of America”, in M. Frigessi Di Rattalma, The Dieselgate, Springer, 2017.
V. MAK / E. TERRYN, “Circular Economy and Consumer Protection: The Consumer Citizen and the Limits of Empowerment Through Consumer Law”, Journal of Consumer Policy, 43, 2020, pp. 227-248.
B. MENHOFER, “Die Rechtsprechung zu unzulässigen Abschalteinrichtungen- ein Zwischenstand”, Neue Juristische Wochenschrift, 2021, pp. 3692-3695.
C. MELLER-HANNICH/E. KRAUSBECK, “Sustainability, the Circular Economy and Consumer Law in Germany”, Journal European Consumer and Market Law, 2020, pp. 168-172.
H. MICKLITZ, “Squaring the Circle? Reconciling Consumer Law and the Circular Economy”, Journal European Consumer and Market Law, 2019, pp. 229-237.
G. ORMAZÁBAL SÁNCHEZ, “El Dieselgate ante los tribunales alemanes y norteamericanos: lecciones que cabe extraer respecto del tratamiento de la litigación masiva”, Indret, 3/2020, pp. 1-34.
F. PALOMINO / A. GUERRERO, “Mind the Consumer Behaviour: Overcoming Consumer Biases in the Assessment of Sustainability Cooperation Agreements”, Business Law International 22, 2022, pp. 1-14.
C. PLANA ARNALDOS, “Responsabilidad por software fraudulento. Diferentes remedios para un mismo problema”, en J. Ataz López / J.A. Cobacho Gómez (edits.)
Cuestiones clásicas y actuales del derecho de daños, Thomson Reuters, 2021, III, pp. 1165-1190.
C. PONCIBÓ, “A Contract Law for future generations”, https://www.researchgate.net/publication/347981015_A_contract_law_for_future_generations.
C. PONCIBÓ, “The Contractualization of Environmental Sustainability”, European Review of Contract Law 12, 2016, pp. 335-355.
J. POVILONIS, “Contracting for ESG: Sustainability-Linked Bonds and a New Investor Paradigm”, The Business Lawyer, 77, 2022, pp. 625-650.
R. RAVALLI, “External Effects of Contract: From Fair to Sustainable Contracts”, https://ssrn.com/abstract=3624718.
A. RODRÍGUEZ GUITIAN, “Análisis del Dieselgate desde el Derecho civil (a propósito de la Sentencia del Tribunal Supremo, Sala de lo Civil, Sección Pleno, 561/2021, de 23 de julio)”, Anuario de Derecho Civil, 75, 2022, pp. 635-724.
A. RUDA GONZÁLEZ, El daño ecológico puro, Thomson Reuters, 2008.
H.B. SCHÄFER / B. FÜHRMANN, “Zivilrechtliche und Oekonomische Aspekte zum Dieselsakandal del Volkswagen AG”, Wirtschaftsdienst, 98, 2018, pp. 243-251.
H.B. SCHÄFER / C. OTT, The Economic Analysis of the Civil Law, Edward Elgar Publishing, 2022.
S. SCHLACKE, M. ALT, K. TONNER, E. GAWEL, W. BRETSCHNEIDER, Stärkung eines nachhaltigen Konsums im Bereich Produktnutzung durch Anpassungen im Zivil- und öffentlichen Recht, Umweltforschungsplan des Bundesministeriums für Umwelt, Naturschutz, Bau und Reaktorsicherheit, Texte 72/2015.
R. SCHULZE / F. ZOLL, European Contract Law, Nomos, 3rd edition, 2021.
C. SCHMID, “Germany”, in M. FRIGESSI DI RATTALMA, The Dieselgate, Springer, 2017.
H. SCHWEITZER, “Vertragsfreiheit, Markregulierung, Markverfassung: Privatsrecht als dezentrale Koordinationsordnung”, Archiv für die cicilistische Praxis, 220, 2020, pp. 544-586.
A. THON, Rechtsnorm und subjectives Recht, H. Bolau,1878.
M. TUR FAÚNDEZ, “El régimen de la falta de conformidad tras la reforma de la Ley general para la defensa de los consumidores y usuarios por el Real Decreto Ley 7/2021, de 27 de abril”, La Ley Mercantil, 83, 2021, pp. 1-15.
L. VALLE / C. MARULLO, “Contract as an Instrument Achieving Sustainability and Corporate Social Responsibility Goals”, International Community Law Review, 24, 2022, pp. 100-123.
E. VAN GOOL / A. MICHEL, “The New Consumer Sales Directive 2019/771 and Sustainable Consumption: a Critical Analysis”, Journal of European Consumer and Market Law, 10, 2021, pp. 136 – 147.