The opera Fidelio in Spain (1805-1936)

Main Article Content

FRANCISCO MANUEL LÓPEZ GÓMEZ

Abstract

This work focuses on the reception of Fidelio in Spain before the Civil War (1936-1939). It was first performed in the Teatro Real in Madrid in November 1893, and later in the Teatro del Liceo in Barcelona in January 1921. The previous state of opera spectacle in Spain, as well as the knowledge of Beethoven and his opera, explains why only two performances of Fidelio were given in this period. Likewise, an exhaustive reading of the newspaper sources and the preserved journals offer important data about the events related to the two representations mentioned, their reception and aesthetic reflections about this opera.


This study also provides information about the several frustrated attempts at staging Fidelio and the first radio broadcasts of this opera that reached Spain from Europe during the 1920s and 30s.


Finally, it is possible to conclude that Fidelio was not accepted in Spain because it did not fit into the moulds of the Italian school. The other reason was the importance that the composer gave to the orchestral element, a feature which gave rise to various deliberations related to Wagner, lyrical drama, pure music and dramatic music.

Article Details

How to Cite
LÓPEZ GÓMEZ, F. M. (2020). The opera Fidelio in Spain (1805-1936). Cuadernos De Investigación Musical, (11), 92–112. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2020.11.07
Section
Artículos

References

Alard (13 de enero de 1921). Liceo: Fidelio. El diluvio, p. 13.

Allegro (9 de noviembre de 1893). En el teatro de la Ópera: Fidelio. El País, p. 3.

Arrieta, E. (14 de noviembre de 1852). Revista musical: Vincenzo Bellini. La Nación, pp. 1-2.

Benedito, R. (22 de febrero de 1927). ¿Qué debe hacerse en Madrid para celebrar el centenario de Beethoven?”, El heraldo de Madrid, p. 4.

Berlioz, H. (1862). A travers chants: études musicales, adorations, boutades et critiques. París: Michel Lévy Frères, libraires éditeurs.

Bleu, F. (27 de julio de 1891). El verano musical. El heraldo de Madrid, p. 1.

Bleu, F. (18 de agosto de 1903, p. 1). El Teatro Real: Sr. D. Luis Carmena y Millán. El heraldo de Madrid, p. 1.

Bretón, T. (25 de noviembre de 1893). Fidelio de Beethoven, en el Teatro Real. Boletín musical, pp. 53-56.

Carmena y Millán, L. (13 de agosto de 1903). Carta abierta para el Sr. D. F. Bleu. El heraldo de Madrid, p. 1.

Chavarri, E. L. (21 de agosto de 1903). Crónica musical: el supercrítico Sr. Carmena. El globo, p. 2.

Chavarri, E. L. (1912). Fidelio, de L. van Beethoven, per Maurice Kufferath [reseña]. Revista musical catalana, 106, pp. 306-311.

Chavarri, E. L. (noviembre de 1912). Cómo escribió Beethoven su Fidelio y la vida de esta ópera [reseña]. Revista musical (Bilbao), 11, pp. 270-272.

Cuenca, V. (15 de septiembre de 1866). Conciertos en los Jardines de Apolo bajo la dirección del señor Barbieri. El artista, pp. 1-3.

De’Lapi, F. (4 de enero de 1927). Castillos en el aire: el centenario de Beethoven. El heraldo de Madrid, p. 4.

Díaz Giles, F. (abril de 1913). Beethoven y sus sinfonías. Revista de Menorca. Ciencias, artes y letras, pp. 113-116.

Ferrando, E. M. (25 de enero de 1921) Crónicas catalanas. Estreno de una ópera de Beethoven. La correspondencia de Valencia¸ p. 1.

Frank. (1 de enero de 1921) Fidelio. La academia de Calasancia, pp. 27-30.

Gibert, V. M. de. (1910). Julien Tiersot: Gluck. De la colecciò Les Maîtres de la Musique. Alcan, París [reseña]. Revista Musical Catalana, 80, pp. 238-239.

Guerra y Alarcón, A. (15 de diciembre de 1893). El Fidelio de Beethoven, II: el libro y la música. Ilustración musical hispano-americana, pp. 177-178.

Guerra y Alarcón, A. (30 de diciembre de 1893). El Fidelio, de Beethoven. III: el éxito y la ejecución. Ilustración musical hispano-americana, pp. 186-187.

L. (12 de marzo de 1910). Música: Orfeó Catalá. La Cataluña, p. 159.

Lliurat, J. (7 de enero de 1921). Fidelio, de Beethoven. La veu de Catalunya, p. 9.

Ll[iurat], J. (12 de enero de 1921). Teatres: Gran Teatre del Liceu, Fidelio (I). La veu de Catalunya (ed. tarde), p. 7.

Ll[iurat], J. (14 de enero de 1921). Teatres: Gran Teatre del Liceu. Fidelio (III). La veu de Catalunya (ed. tarde), p. 9.

López Gómez, F. M. (2016). La recepción de la obra lírica de Mozart en Madrid en la segunda mitad del siglo XIX. En P. Capdepón y J. J. Pastor (eds.). Mozart y España: estudios y recepción musical (pp. 107-136). Vigo: Academia del Hispanismo.

Masarnau, S. (5 de enero de 1835). Don Juan [III]. El artista, p. 94.

Morphy, G. (20 de febrero de 1894). A propósito de la representación de Falstaff de Verdi, en el Teatro Real. La correspondencia de España, p. 1.

Pahissa, J. (14 de enero de 1921). Teatro Liceo: Fidelio. La publicidad (ed. mañana), p. 9.

Peña y Goñi, A. (9 de noviembre de 1893). Teatro Real: Fidelio. La época, pp. 2-3.

Pipí [pseud.] (16 de noviembre de 1893). El pelotari en los teatros. El pelotari, pp. 54-55.

Pujol, F. (1927). La conmemoració del Centenari de la mort de Beethoven a Viena. Revista musical catalana, 282, pp. 113-129.

Sepúlveda, E. (14 de octubre de 1893). Madrid, 1893: la ópera Fidelio. El día¸ p. 1.

R de C. (12 de mayo de 1913). Del Teatro Real: la temporada de invierno; un «venticello». La correspondencia de España, p. 5.

S/N. (11 de enero de 1852). Teatros estrangeros [sic.]. Correo de los teatros, p. 4.

S/N. (2 de mayo de 1869). Teatro y Circo de Madrid (antes del Príncipe Alfonso). Diario oficial de avisos de Madrid, p. 4.

S/N. (26 de diciembre de 1869). Teatros, La Iberia, p. 4.

S/N. (29 de abril de 1870). Crónica local. El Menorquín, p. 3.

S/N. (9 de noviembre de 1870). Noticias generales. La época, p. 4.

S/N. (13 de abril de 1881). Miscelánea. Crónica de la música, p. 5.

S/N. (18 de octubre de 1883). Los espectáculos. Teatro Real, inauguración: pesadilla de una noche de ópera. La Iberia, p. 3.

S/N. (21 de diciembre de 1886) Beethoven. La palma de Cádiz, p. 1.

S/N. (4 de noviembre de 1889). Artes y letras. El Isleño, p. 1.

S/N. (30 de septiembre de 1890). España. Ilustración musical hispano-americana, p. 343.

S/N. (29 de septiembre de 1893). Noticias del Teatro Real. La correspondencia de España, p. 3.

S/N (10 de octubre de 1893). Noticias del Teatro Real. La correspondencia de España, p. 2.

S/N. (13 de octubre de 1893). Entre bastidores: Teatro Real. El liberal, p. 3.

S/N. (9 de noviembre de 1893). Teatro Real: Fidelio de Beethoven. La Correspondencia de España, p. 1.

S/N. (8 de marzo de 1896). Croniquilla general. El diluvio, p. 6.

S/N. (1 de diciembre de 1902). Beethoven. Fidelio, p. 2.

S/N. (1 de enero de 1903). Concursos de Fidelio. Fidelio, p. 2.

S/N. (5 de diciembre de 1909). Sociedad Filarmónica: el segundo concierto Gaos. El noroeste, p. 1.

S/N. (28 de febrero de 1913). Teatros. La publicidad, p. 2.

S/N. (agosto de 1915). Instancies diverses. Revista musical catalana, 140, pp. 252-253.

S/N. (5 de septiembre de 1920). La próxima temporada teatral: en el Liceo. La publicidad, p. 7.

S/N. (7 de noviembre de 1920). Informaciones y noticias teatrales: Fidelio. ABC Madrid, p. 17.

S/N. (8 de diciembre de 1920, p. 4). Los teatros: Fidelio. El liberal, p. 4.

S/N. (1 de enero de 1921). Próxima solemnidad artística en Madrid: el Fidelio de Beethoven. La época, p. 6.

S/N. (11 de enero de 1921). El aniversario de Beethoven: estreno de Fidelio. La publicidad, p. 6.

S/N. (12 de enero de 1921). De Barcelona: Liceo, Fidelio. La publicidad (ed. mañana), p. 7.

S/N. (13 de enero de 1921). De Barcelona: una fiesta musical en el Liceo. La libertad, p. 6.

S/N. (21 de enero de 1921). Gran Teatro del Liceo: la última de Fidelio. La publicidad (ed. Noche), p. 1.

S/N. (20 de abril de 1921). Resumen de la temporada del Liceo. El diluvio, p. 14.

S/N. (27 de octubre de 1922). A cau d’orella. La esquella de la torratxa, pp. 691-692.

S/N. (19 de enero de 1927). El centenario de Beethoven en Madrid. El diluvio, p. 16.

S/N. (20 de marzo de 1927). Emisoras extranjeras. Ondas, p. 13.

S/N. (27 de marzo de 1927). Emisoras extranjeras. Ondas, p. 9.

S/N. (29 de diciembre de 1927). Fiesta infantil. La libertad, p. 2.

S/N. (18 de mayo de 1929). Emisoras extranjeras. Ondas, p. 11.

S/N. (6 de julio de 1929). Nuevas longitudes de onda. Ondas, p. 19.

S/N. (16 de marzo de 1930). Radiotelefonía. La libertad, p. 10.

S/N. (19 de septiembre de 1930). Emisoras de Unión Radio. Ondas, p. 21.

S/N. (8 de noviembre de 1930). Emisoras de Unión Radio. Ondas, p. 11.

S/N. (3 de enero de 1931). Emisoras de Unión Radio. Ondas, p. 16.

S/N. (12 de septiembre de 1931). Extranjero. Ondas, p. 17.

S/N. (27 de agosto de 1932). Extranjero. Ondas, p. 17.

S/N. (7 de mayo de 1933). La radio. Región. Diario de la mañana, p. 2.

S/N. (9 de mayo de 1933). La radio: programa para hoy. Región. Diario de la mañana, p. 2.

S/N. (13 de mayo de 1933). La radio. Región. Diario de la mañana, p. 2.

S/N. (4 de junio de 1933). La radio. Región. Diario de la mañana, p. 2.

S/N. (22 de julio de 1933). Extranjero. Ondas, p. 23.

S/N. (13 de enero de 1933). Extranjero. Ondas, p. 10.

S/N. (2 de marzo de 1934. Noticias: ciclo Beethoven. El heraldo de Madrid, p. 14.

S/N. (21 de julio de 1934). Extranjero. Ondas, p. 26.

S/N. (15 de septiembre de 1934. Extranjero. Ondas, p. 22.

S/N. (6 de abril de 1935). Programas extranjeros. Ondas, p. 25.

S/N. (11 de mayo de 1935). Programas extranjeros. Ondas, p. 20.

S/N. (24 de agosto de 1935). Festivales en Salzburgo: Fidelio, ópera de Beethoven. Ondas, p. 3.

S/N. (9 de noviembre de 1935). Programas extranjeros. Ondas, p. 27.

Sue, E. (22 de febrero de 1852). Paula Monti, por Eugenio Sue. Segunda parte, capítulo IV: Intimidad. El clamor público, p. 1.

Wilder, V. (5 de febrero de 1880). Beethoven, III: Leonora-Fidelio. Revista europea, pp. 143-150.

Wilder, V. (20 de febrero de 1880). Beethoven (continuación). Revista europea, pp. 181-186.