New biographical data on the composer Antonio Ugena, master of the Royal Chapel of Madrid (1745-1817)

Main Article Content

José Luis de la Fuente Charfolé

Abstract

A good part of the biographies concerning Hispanic chapel masters are constantly in a state of revision and improvement. The location of the baptismal record of the master of the Royal Chapel of Madrid, Antonio Ugena, corrects the known data, derived from a mis-reading of sources.

Article Details

How to Cite
de la Fuente Charfolé, J. L. (2021). New biographical data on the composer Antonio Ugena, master of the Royal Chapel of Madrid (1745-1817). Cuadernos De Investigación Musical, (13), 16–24. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2021.13.02
Section
Artículos
Author Biography

José Luis de la Fuente Charfolé, Universidad de Castilla-la Mancha

Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal.

Profesor Titular de Universidad

References

Bourligueux, Guy. (1985). Un hermano del padre Antonio Soler, fagotista de la Real Capilla madrileña. Revista de Musicología 8/1, pp. 83-95.

Cabañas Alamán, Fernando (s.d.). Ugena, Antonio. Vélez, ¿Cuenca?, s. XVIII – c. 1816. Maestro de capilla y compositor. Diccionario Biográfico electrónico. Madrid: Real Academia de la Historia. Recuperado de <http://dbe.rah.es/biografias/30420/antonio-ugena>

Campos y Fernández de Sevilla, Javier. (1987). Una Hermandad religiosa en la Ilustración española: La Congregación de Santo Tomás de Villanueva de Madrid. Revista Agustiniana, 28, pp. 167-243.

Capdepón Verdú, Paulino. (2016). El compositor asturiano Ramón Garay (1761-1823). Biografía y estudio de su obra musical. Madrid: Fundación María Cristina Masaveu Peterson.

Delgado Zambruno, Miguel Ángel. (2017). Estudio sistemático y cualitativo de oboe en la obra de Domingo Arquimbau durante su magisterio en la Catedral de Sevilla (1790-1829): su inserción en las Programaciones para Conservatorios (Tesis doctoral). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Fernández García, Matías. (2004). Parroquias madrileñas de San Martín y San Pedro el Real. Algunos personajes de su archivo. Madrid: Caparrós Editores.

Hamilton, Mary Neal. (1937). Music in eighteenth century Spain. Urbana: Universidad de Illinois.

Hergueta, Narciso. (1898). Profesores músicos de la Real Capilla de S. M. según documentos de su archivo (manuscrito). Loyola: Archivo y Biblioteca Musicales Padre Otaño.

López Morillo, Luis. (2014). Mirad nuestra Princesa… Una lectura política del villancico de Inocentes Alerta, moradores de Belén de Antonio Ugena en la Capilla Real de Carlos II. Cuadernos de Música Iberoamericana, 27, pp. 103-129,

López Ruiz, Luis. (2017). El compositor José Lidón (1748-1827): obra teórica y análisis de su música litúrgica (Tesis doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

López Ruiz, Luis. (2020). Transformaciones estilísticas en las misas de la Real Capilla de Madrid entre 1778 y 1833. Revista de Musicología, 43/1, pp. 155-192.

Mitjana, Rafael. (1920). La musique en Espagne. Art religieux et art profane. En A. Lavignac y L. de La Laurencie (Eds.). Encyclopédie de la musique et dictionnaire du Conservatoire vol. 4. París: Delagrave, pp. 1913-2351.

Ortega Rodríguez, Judith. (2010a). La música en la Corte de Carlos III y Carlos IV (1759-1808): de la Real Capilla a la Real Cámara (Tesis doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Ortega Rodríguez, Judith. (2010b). Ugena, Antonio. En Emilio Casares (Dir. Y Coord.) Diccionario de la música española e hispanoamericana, vol 10. Madrid: SGAE, pp. 552-555.

Ortega, Judith; Berrocal, Joseba. (2010). Sonatas a solo en la Real Capilla (1760-1819). Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.

Saldoni, Baltasar. (1881) Diccionario Biográfico-bibliográfico de efemérides de músicos españoles (tomo III). Madrid: Imp. A. Pérez Dubrill.