New data on the Acuña musical saga: the singer, pianist, and copyist Josef Francisco Acuña Castells (*Xàtiva, 1778)

Main Article Content

JOSÉ GABRIEL GUAITA GABALDÓN

Abstract

This article shows the biographical details and the professional activity of the musician and theater entrepreneur from Xativa (Valencia) Josef Francisco Acuña (*1778) (not studied until now) through the analysis and collation of various archival, bibliographic and press sources. In this way, a biographical story is configured, articulated through its different artistic stages, trades, and locations in various cities of the peninsula during the first half of the 19th century, linking it to important figures of his time such as Manuel García or the Maiquez family. Likewise, an account of his works composed for Valencian and Majorcan bookstores, as well as his concert activity as a tenor and pianist, is manifested.


Keywords: Acuña, Caños del Peral, Xativa, spanish opera, patriotic song.

Article Details

How to Cite
GUAITA GABALDÓN, J. G. (2022). New data on the Acuña musical saga: the singer, pianist, and copyist Josef Francisco Acuña Castells (*Xàtiva, 1778). Cuadernos De Investigación Musical, (14), 189–222. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2022.14.05
Section
Artículos
Author Biography

JOSÉ GABRIEL GUAITA GABALDÓN, Universidad Politécnica de Valencia

Piano teacher, interpretation, and musical research. He won the end-of-degree first prize in piano of Valencia
Higher Conservatory of Music (2006), Euterpe Prize (2006) and Honorable Mention in master’s Thesis (2019).
PhD candidate in Communication and Cultural Industries from the Polytechnic University of Valencia under the
direction of Victoria Alemany. His line of research focuses on the establishment of the piano in Valencia.

References

Aguilar, J. de D. (1983). La música en la provincia de Alicante. Alicante: Instituto de Estudios Alicantinos.

Alonso, C. (1998). La canción lírica española en el siglo XIX. Madrid: ICCMU.

Alonso, N. (1921). El teatro en Valladolid. Boletín de la Real Academia Española, VIII, cuaderno XXXVII, pp. 226-263.

Andioc, R. y M. Coullon (2008). Cartelera teatral madrileña del siglo XVIII (1708-1808). Madrid: Fundación Universitaria Española.

Andrés, M. A. (2015). Patrimoniosn: un proyecto de seducción entre la música y el territorio. Opción, año 31 [4, especial], pp. 1025-1035.

Arregui, J. P. (2009). Valladolid y el teatro ante la expectativa burguesa: contexto y proceso: aspiraciones, proyectos e iniciativas teatrales a mediados del siglo XIX. Universidad de Valladolid, Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial.

Guaita, J. G. (2020). La música patriótica en Valencia durante la Guerra de la Independencia. Cuadernos de Música Iberoamericana, 33, pp. 199-224.

Bas, N. (2013). Un soplo de aire fresco: libros franceses en los Catálogos del siglo XVIII de la librería Mallén de Valencia. Revista General de Información y Documentación, 23, pp. 173-200.

Capdepón, P. (1998). La capilla de música de la catedral de Segorbe en el siglo XVIII. Anuario Musical, 53, pp. 191-224.

(1999). Soler y Ramos, A. Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana [Casares Rodicio, E. dir.]. Madrid: SGAE, vol. 9, pp. 1128-1132.

Carmena, L. (1878). Crónica de la ópera italiana en Madrid desde el año 1738 hasta nuestros días. Madrid: Minuesa de los Ríos.

Carreras, J. J. (ed.) (2018). Historia de la música en España e Hispanoamérica, vol. 5: la música en España en el siglo XIX. Madrid/México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Climent, J. (2002). Orguens i organistes catedralicis de la Valencia del segle XIX. Valencia: Lo Rat Penat.

Cotarelo, E. (1899). Don Ramón de la Cruz y sus obras: ensayo biográfico y bibliográfico. Madrid: Perales y Martínez.

Cotarelo, E. (1902). Isidoro Maiquez y el teatro de su tiempo. Madrid: imp. de José Perales y Martínez.

Diana, M. J. (1850). Memoria histórico-artística del Teatro Real de Madrid. Madrid: Imprenta Nacional.

Domínguez, J. M. (2006). Esteban Cristiani, un compositor italiano entre España e Hispanoamérica. Cuadernos de Música Iberoamericana, 12, pp. 5-38.

Esteve, J. J. (2016). Som pobres de solemnitat! Cap a l’emancipació del músic preromàntic a Palma de Mallorca. Tesis Doctoral. Universitat Autónoma de Barcelona.

Fernández, E. (2009). Un compositor olvidado en el Madrid de Carlos IV: José María de los Reyes Francesconi y Suffó. Cuadernos de Música Iberoamericana, 17, pp. 23-60.

López de José, A. (2006). Los teatros cortesanos en el siglo XVIII: Aranjuez y San Ildefonso. Madrid: Fundación Universitaria Española.

Oliver, J. A. (2012). El teatro lírico en Granada en el siglo XIX. Tesis doctoral. Universidad de Granada.

Oliver, M. S. (1901). Mallorca durante la primera revolución (1808 a 1814). Palma: imprenta de Amengual y Muntaner.

Olmos, A. M. (Ed.) (2017). Papeles Barbieri. Teatro de los Caños del Peral, 12 vols. Madrid: Discantus.

Palencia, A. (1996). Música sacra y profana en Alicante: la capilla de música de San Nicolás. ss. XVI-XVIII. Alicante: Instituto de Cultura Juan Gil Albert.

Pascual, N. «Porque mi amor es sueño, y es delirio»: Propuesta de recuperación musical del drama pastoral La Flora (Valencia, 1735). Cuadernos de Investigación Musical, enero-junio 2020, 9, pp. 5-40. http://doi.org/10.18239/invesmusic.v0i9.2238.

Peñas, M. C. (1996). Los Acuña, una familia de músicos. Revista de Musicología, 19, pp. 179-208.

Pérez Giménez, J. I. y Pérez Giménez, V. (2009). José Morata García (1769-1840), maestro de capilla de la Seu. Caminem Junts. Colegiata de Santa María de Xàtiva.

Radomski, J. (2000). Manuel García (1775-1832): Chronicle of the Life of a Bel Canto Tenor at the Dawn of Romanticism. Oxford: Oxford University Press.

Revilla (de la), J. (1899): Vida artística de Isidoro Máiquez. Madrid: Medina y Navarro editores.

Rodríguez, F. (2012). Miguel Domingo, un huracán liberal en Palma de Mallorca. Memòries de la Reial Acadèmia Mallorquina d’Estudis Genealògics, Heràldics i Històrics, 22. Palma de Mallorca: Reial Acadèmia Mallorquina d’Estudis Històrics, Genealògics i Heràldics, pp. 167-185.

Rodríguez, F. (2013). La «impía» imprenta y librería mallorquina de Miguel Domingo (1810-1814). Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 19, pp. 365-390.

Romero, A. y Moreno, A. (2006). Manuel García: de la tonadilla escénica a la ópera española (1775-1832). Cádiz: Servicio Publicaciones UCA.

Ros, V. (2001). Obras para tecla de Tomás Ciurana. Valencia: Diputació de València [Piles, impresión].

Ruiz de Lihory, J. (1903 [1987]). La música en Valencia: diccionario biográfico y crítico. Valencia: Doménech [1987, ed. facsímil librerías París-Valencia].

Sala, J. M. (1999): Cartellera del teatre de Barcelona: 1790-1799. Montserrat: Publicacions de l'Abadía de Montserrat.

Saldoni, B. (1868-1881). Diccionario biográfico-bibliográfico de efemérides de músicos españoles [4 vols]. Madrid: Antonio Pérez Dubrull [1995, ed. facsímil. Valencia, Librerías París-Valencia].