The E-Zac, C-3 Ms 18 Choirbook from Saragossa, with works by Morales, Guerrero, Victoria, Pujol y Berges.

Main Article Content

CARMEN ÁLVAREZ ESCANDELL

Abstract

Beginning with a description of a choirbook preserved in the Music Archive of the Cathedrals of Saragossa (E-Zac, C-3 Ms 18), now definitively cataloged for RISM (Répertoire International des Sources Musicales), this paper intends to make a contribution to the study of the Renaissance and Spanish Golden Age polyphony. And all that, particularly in relation to the work of the composer of Catalan origin, who was the chapel master of the then collegiate church of Santa María del Pilar, Joan Pujol. During a time when the entourage of Felipe II (as later also those of Felipe III and Felipe IV) spent some seasons in the Aragonese capital, where the monarch had to go to swear his laws and privileges or celebrate courts, the present work by Pujol, unpublished to date, represents a new step for research on the subject.

Article Details

How to Cite
ÁLVAREZ ESCANDELL, C. (2022). The E-Zac, C-3 Ms 18 Choirbook from Saragossa, with works by Morales, Guerrero, Victoria, Pujol y Berges. Cuadernos De Investigación Musical, (14), 115–187. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2022.14.04
Section
Artículos

References

Anglés Pamies, H. (1926). Johannis Pujol. Opera Omnia (Vol. 1). Barcelona: Biblioteca de Cataluña.

Anglés Pamies, H. (1932). Johannis Pujol. Opera Omnia (Vol. 2). Barcelona: Biblioteca de Cataluña.

Anglés Pamies, H. (1965). Tomás Luis de Victoria (†1611). Opera Omnia (Vols. II, Motetes I-XXI). Roma: CSIC.

Calahorra Martínez, P. (1978). La Música en Zaragoza en los siglos XVI y XVII (Vol. II. Polifonistas. Ministriles). Zaragoza: Institución «Fernando el Católico».

Calahorra Martínez, P. (1984). Polifonía Aragonesa I. Obras de los maestros de las capillas de música de Zaragoza en los siglos XV, XVI y XVII. Zaragoza: Institución «Fernando el Católico».

Calahorra Martínez, P. (1987). «O sanctisima cruz» del cantor de La seo zaragozana en el siglo XVII, Don Juan Berges. Nasarre (Revista Aragonesa de Musicología), 3/2, 151-156.

Calahorra Martínez, P. (1988). Melchor Robledo (†1586). Opera Polyphonica. (Vol. II). Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

Casademunt i Fiol, S. (2007). Johannis Pujol. Opera Omnia (Vol. 3). Barcelona: Biblioteca de Cataluña.

Casademunt i Fiol, S. (2010). Johannis Pujol. Opera Omnia (Vol. 4). Barcelona: Biblioteca de Cataluña.

Eslava, H. (s.f.). Lira Sacro Hispana (Vols. I, serie 1ª). Madrid: M. Martin Salazar.

Ezquerro Esteban, A. (1999). Berges [Berjes, Berxés, Verges o Verjés], Francisco. En E. Casares Rodicio (Ed.), Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana (Vol. 2, pág. 388). Madrid: SGAE.

Ezquerro Esteban, A. (2018). Noticias relativas a la música y a los músicos, procedentes de las Actas Capitulares de la iglesia de Santa María del Pilar de Zaragoza, 1600-1656. Cuadernos de Investigación Musical, (6), 5-88.

Ezquerro Esteban, A. (2019). Ita Musica, quae pulsatores organorum. De la música y sus protagonistas en la primera mitad del siglo XVII. Zaragoza y Santa María del Pilar. En M. T. Pelegrín Colomo (Ed.), Flores de Música, Miscelánea en homenaje a José Luis González Uriol, pp. 127-152.

González Marín, L. A. (1991-1992). Letanías. En El espejo de nuestra historia. La diócesis de Zaragoza a través de los siglos. (p. 312). Zaragoza: Zaragoza Cultural, Edelvives.

González Marín, L. A. (1996). [Grabado por L. M. Alteza]. De IN ICTV OCVLI. Música española del siglo XVII. Arsis 4121.

González Marín, L. A. (2006). Recordare mater Christi. Música litúrgica y devocional para la Pasión en España (siglos XVII y XVIII). Actas del V Congreso Nacional de Cofradías de Semana Santa “La Virgen y la Pasión” (págs. 291-318). Zaragoza: Junta Coordinadora de Cofradías de Semana Santa.

González Marín, L. A. (2015). 1600: ¿Un cambio estilístico en la música española? En E. Esteve Roldán, C. Martínez Gil, & V. Pliego de Andrés (Ed.), El entorno musical del Greco. Actas del Simposio celebrado en Toledo (30 de enero - 2 de febrero de 2014). Madrid: Musicalis.

González Marín, L. A. (2020). Música contra la epidemia. Recuperado el 09.02.2021, de Vitamina Humanidades IMF-CSIC: https://www.imf.csic.es/files/ficheros/VitH/VitH-LAGM-2020.pdf

González Marín, L. A. (2020). Oración «Oh, santísima cruz» de Juan Berges (fl. 1637-1680). Recuperado el 09.01.2021, de Paisajes sonoros históricos (c.1200-c.1800): http://www.historicalsoundscapes.com/evento/en/1109/zaragoza/es

González Marín, L. & Martínez García, M. (2008). Colección de Letanías del siglo XVII. En A. Ezquerro Esteban, L. González Marín, & J. González Valle (Eds.), La Música en los Archivos de las Catedrales de Aragón (p. 228). Zaragoza: Caja Inmaculada.

Lambea Castro, M. (1989-1990). A propósito de las Opera Omnia de Juan Pablo Pujol iniciadas por Higini Anglés. Recerca Musicológica, IX-X, pp. 265-268.

Lambea Castro, M. (1999). Los villancicos de Joan Pau Pujol (1570-1626). Contribución al estudio del villancico en Catalunya, en el primer tercio del siglo XVII. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

Llorens Cisteró, J. M. (1978). Francisco Guerrero (1528-1599). Opera Omnia. Barcelona: Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC).

Pavía i Simó, J. (1976). Nuevos datos para la biografía de Joan Pujol. Anuario Musical, XXVIII-XXIX, pp. 195-207.

Pavía i Simó, J. (1986). La música a la catedral de Barcelona durant el segle XVII (Vol. 95). Barcelona: Fundació Salvador Vives Casajuana.

Pavía i Simó, J. (2001). Pujol, Joan Pau [Joan, Juan]. En E. Casares Rodicio (Ed.), Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, pp. 1004-1008.

Pedrell, F. (1894). Hispaniae Schola Musica Sacra: Opera Varia (Vols. I, Christophorus Morales). Barcelona: J. B. Pujol.

Pedrell, F. (1905). Thomae Ludovici Victoria Abulensis Opera Omnia, ex antiquissimis [...] editionibus in unum collecta, 4, Missarum Liber Sopecundus. Leipzig: Breitkopf & Härtel.

Schlager, K. (Ed.). (1981). RISM Einzeldrucke vor 1800. Band 9 Vacchelli-Zwingmann. Kassel: Bärenreiter.

Vicente Delgado, A. d. (2016). Libros y obras de Tomás Luis de Victoria en Aragón. Ávila: Miján Industrias Gràficas Abulenses.