The musical practice of the blind: musical groups in Spain and abroad, demanded instruments and difficulties of blind musicians

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Luis Sánchez Sánchez
Práxedes Muñoz Sánchez

Abstract

This article is the result of an investigation carried out between 2013-2017 on blind students and musical learning. Due to the scarce specialized bibliography on this subject, it was considered of interest to carry out a qualitative research to study the musical instruments demanded by the blind, the difficulties that blind musicians have, as well as the musical groups in Spain and the main ones on the international scene that they comprise musicians with these characteristics, investigating their structures, organization and inclusive practices. The results of this research collect knowledge and experiences from a reflective and collaborative dialogical approach, carried out with leaders and directors of musical groups that integrate blind people, blind musicians, blind students, families, teachers and specialists in the area.

Article Details

How to Cite
Sánchez Sánchez, L., & Muñoz Sánchez, P. . (2022). The musical practice of the blind: musical groups in Spain and abroad, demanded instruments and difficulties of blind musicians. Cuadernos De Investigación Musical, (16), 93–116. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2022.16.04
Section
Artículos
Author Biography

Luis Sánchez Sánchez, Consejería de Educación de la Generalidad Valenciana

Doctor en Desarrollo Social, Titulado Superior de Música en la especialidad de Pedagogía Musical, Máster en Educación Especial, Graduado en Educación Infantil y estancias de investigación postdoctorales (Universidad de Murcia y actualmente en la Universidad Complutense de Madrid). Es funcionario de carrera del cuerpo de maestros de música (primaria) y, anteriormente, profesor en diversos centros, entre otros, el Conservatorio Superior de Música de Alicante y la Universidad Isabel I de Burgos. Su principal línea de investigación trata la enseñanza musical en alumnado con discapacidad visual, y recientemente está trabajando en el aprendizaje de la música en estudiantes con otras capacidades.

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