The cantatas by Francesco Antonio Pistocchi in Naples: the case of “Dal grand’occhio del cielo”
Main Article Content
Abstract
The production of manuscript cantatas for soprano and basso continuo by Francesco Antonio Pistocchi (1659-1726) includes just over twenty compositions preserved in numerous libraries of Europe. Six of these cantatas are in the Library of the Conservatory of Music “S. Pietro a Majella” in Naples, and most of them are known only through this source. The article provides for the first time the complete poetic texts of these six cantatas (transcribed directly from musical manuscripts), together with their translation into Spanish. In addition, the case of the cantata Dal grand’occhio del cielo is analyzed. Such cantata, based on its textual and musical characteristics, is difficult to attribute to Pistocchi. The appendix provides the score of this cantata in a critical edition.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores de los artículos mantienen el copyright, no recibirán ninguna contraprestación económica por el trabajo y el mismo siempre será reconocido como exclusivamente suyo. La revista se compromete a proteger la integridad y originalidad del artículo, así como los derechos de autor que correspondan. Los autores son los únicos responsables del material, textos e imágenes que utilizan en sus respectivos trabajos, debiendo respetar siempre los derechos de autor de terceras personas, por lo que la revista no se hace responsable de lo contenido en este tema respecto al trabajo de los autores.
References
Béjar Bartolo, A. (2015). Francesco Antonio Pistocchi, Scherzi musicali, [op. II] - Duetti e terzetti, op. III. Lucca: Libreria Musicale Italiana.
Béjar Bartolo, A. (2019). Una cantata, dos voces (¿soprano o alto?), cuatro (¿o cinco?) fuentes: Pallidetta viola de Francesco Antonio Pistocchi. En F. Ammetto (Ed.), Aspectos de la investigación musicológica actual: compositores, formas musicales, ejecución, improvisación, arte y paisaje sonoro (pp. 19-32). Guanajuato: Universidad de Guanajuato.
Béjar Bartolo, A. (2021). Due cantate spurie di Francesco Antonio Pistocchi a Milano. De musica disserenda, XVII/2, pp. 99-114 (https://doi.org/10.3986/dmd17.2.05).
Béjar Bartolo, A. - Ammetto, F. (2017a). Aspectos de análisis textual y musical en los «Scherzi musicali» (1698) de Francesco Antonio Pistocchi. Per Musi, XXXVII, pp. 1-18 (https://doi.org/10.35699/2317-6377.2017.5170).
Béjar Bartolo, A. - Ammetto, F. (2017b). Las composiciones de Francesco Antonio Pistocchi (1659-1726): listado actualizado de su obra. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, VI/11, pp. 313-335 (https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i11.120).
Clori (2021). Clori - Archivio della Cantata italiana (https://www.cantataitaliana.it).
Hanley, E. H. (1963). Alessandro Scarlatti’s Cantate da camera: a Bibliographical Study. Doctoral dissertation. New Haven (Conn.): Yale University.
I-Bc (2021). Museo internazionale e biblioteca della musica di Bologna (www.museibologna.it/musica/).
OPAC SBN (2021). OPAC SBN - Catalogo del Servizio Bibliotecario Nazionale (https://opac.sbn.it/opacsbn/opac/iccu/free.jsp).
Pistocchi, F. A. (2022). Cantata ‘Pallidetta viola’ for Alto and Basso Continuo, edited by A. Béjar Bartolo and F. Ammetto. Launton: Edition HH.
Rostirolla, G. (1972). Catalogo generale delle opere di Alessandro Scarlatti. Torino: ERI.
Talbot, M. (1990). Tomaso Albinoni. The Venetian Composer and His World. Oxford: Clarendon Press.
Talbot, M. (2006). The Chamber Cantatas of Antonio Vivaldi. Woodbridge: Boydell Press.
Vocabolario Treccani (2021). Treccani - Vocabolario (https://www.treccani.it/vocabolario/).