About manuscripts and prints. Musical collections in the Archdiocesan Historical Archive of Tarragona: an overview on the state of the art

Main Article Content

Montserrat Canela

Abstract

The Archdiocesan Historical Archive of Tarragona (AHAT) was founded in 1920 by order of Archbishop Francesc Assís Vidal i Barraquer. The first parish collections arrived at this archive in 1921, including all the documentation housed by the archbishopric of Tarragona prior to 1750. From those beginnings to the present day, this centre has continued with its triple objective: 1) to prevent the loss of documentation; 2) to ensure the conservation of parish and personal collections (ecclesiastical and lay), and 3) to facilitate research by scholars who come to learn about its collections. Among these collections are the musical ones: 13 of them belong to institutions, chapel masters, priests or lay musicians, and 16 to parishes of the archdiocese. These are music collections of hight documentary, musical and historical value. The aim of this article is to present the musical heritage that the archive holds, which is at different stages of inventorying and cataloguing.

Article Details

How to Cite
Canela, M. (2023). About manuscripts and prints.: Musical collections in the Archdiocesan Historical Archive of Tarragona: an overview on the state of the art. Cuadernos De Investigación Musical, (17), 128–149. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2023.17.05
Section
Artículos

References

Altés Martí, Jordi; Fuentes i Gasó, M. M.; Quijada Bosch, J. M. & Sánchez Pié, N. (2017). L’Arxiu Históric Arxidiocesà de Tarragona. Un projecte partipatiu per al segle XXI. Tarragona: Silva Editorial.

Boletín Oficial Eclesiástico del Arzobispado de Tarragona (1858), nº 192.

Bonastre i Bertran, F.; Gregori i Cifré, J. M.; Canela Grau, M. (2015). Inventaris dels fons musicals de Catalunya. Volum 8: Fons de la catedral de Tarragona. Barcelona: UAB Publicacions.

Canela Grau, M. (2022). Miquel Rué i Rubió (1864-1926). Formas convencionales para la recopilación de música de tradición oral en la Cataluña de la Renaixença. En M. J. Pena Castro (Ed.). Patrimonios Vivos: Música, Performatividad y Representación (pp. 243-256). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Estatut de la cúria i altres organismes i serveis diocesans (2009). Tarragona: Arquebisbat de Tarragona.

Ferrater i Estivill, C. (2012). L’Orquestra dels Coguls de la Selva del Camp (1868-1912). Projecció musical d’una vila camptarragonina. La Selva del Camp: Ajuntament de La Selva del Camp.

Grau i Pujol, J. M. & Güell Junkert, M. (2000). Arxius i arxivística a les comarques tarragonines. Un balanç finimil·lenari. Història i producció bibliogràfica. Historia et documenta, (6), pp. 45-157.

Grifoll i Guasch, J.; Fuentes i Gasó, M. M.; Gené Nolla, J. & Quijada Bosch, J. M. (2019). Mn. Joan Grifoll Guasch (1922-2003). La passió per la música. Tarragona: Silva Editorial.

Grifoll i Guasch, J. (1988). La cultura musical i el seu entorn. Primer centenari del Seminari de Tarragona (1886-1986). Autoedición del autor.

Masdeu Guitert, J. M. (2020). Els aplecs de la Paretdelgada. 1959-1964. Resistència cívica i cultural en el redreçament del país. Reus: Carrutxa.

Morant i Clanxet, J. (2010). Músics de Tarragona. Tarragona: Editorial Escua.

Nogués i Grifoll, B. (2017). Noticies històriques de Mont-roig del Camp. Montroig del Camp: Ajuntament de Mont-roig del Camp.

Ramon i Vinyes, S. & Fuentes i Gasó, M. M. (1990). Processos de l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona. Tarragona: Arquebisbat de Tarragona.