Eigth centuries of profesional activity of the organ builders who worked in the Burgos Cathedral (1223-2023)
Main Article Content
Abstract
The Burgos Cathedral has one of the oldest news reports on the organ in Spain, at the same rime that it preserves one of the richest documentary heritage that spans almost eight centuries. The objective of this work is to draw the organological history of this institution and to draw a map of the actions of each teacher and the possible relationships with the aesthetics of each moment. After a moment of apogee from the beginning of the 16 th century, it was, curiously, during the following century when intense activity took place with names like Juan Argüete and Julián Maqueda. After them, the works of Pedro Merino de la Rosa, José Echevarría, Juan Manuel de Betolaza and Manuel Roqués will continue to leave their mark. This journey is closed by the new organ made by Luis Magaz in 2004.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores de los artículos mantienen el copyright, no recibirán ninguna contraprestación económica por el trabajo y el mismo siempre será reconocido como exclusivamente suyo. La revista se compromete a proteger la integridad y originalidad del artículo, así como los derechos de autor que correspondan. Los autores son los únicos responsables del material, textos e imágenes que utilizan en sus respectivos trabajos, debiendo respetar siempre los derechos de autor de terceras personas, por lo que la revista no se hace responsable de lo contenido en este tema respecto al trabajo de los autores.
References
Acitores, F. (1986). Breve Informe del órgano del evangelio de la catedral de Burgos. Inédito.
Aguerri, A. (1989). Guillaume de Lupe, organero (s. XVI). Vida y obra. Nassarre. Revista Aragonesa de Musicología, 5 (2), pp. 9-39.
Andrés Ordax, P. (2008). La construcción de un gran templo: la catedral de Burgos en los siglos XIII y XIV. En R. J. Payo Hernanz (Coord.). La Catedral de Burgos. Ocho siglos de Historia y Arte (149-211). Burgos: Diario de Burgos.
Arias del Valle, R. (1982). Órganos, organeros y organistas de la catedral de Oviedo en el siglo XVII, Actas del Primer Congreso Nacional de Musicología (pp. 263-247). Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
Ausseil, L. (1977). Notes sur les orgues de la Cathédrale de Burgos. L´Orgue, 163, pp. 41-44.
Ausseil, L. (1980). L´Orgue espagnol du XVIe au XIXe siècle. Réflexios sur l´evolution de sa facture. L´ Orgue. Cahiereales et Mémoires, 23, 3-69.
Avendaño, M. Á. (1987). Órganos históricos en el oeste de la provincia de Burgos. En A. Bonet Correa (Coord.). El órgano español: actas del II Congreso Español de órgano (pp. 185-191). Madrid: Ministerio de Cultura, Instituto Nacional de las Artes Escénicas de la Música.
Ayarra Jarne, J. E. (1974) Historia de los grandes órganos de coro de la catedral de Sevilla. Madrid: Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes.
Barazzoni Sartori, J. P. (2002). La música en Paredes de Nava. Palencia: Diputación de Palencia.
Barrero Baladrón, J. M. & De Graaf, G. A. C. (2004). El órgano de Santa Marina la Real de León y la familia Echevarría, organeros del Rey. León: Universidad de León.
Bonet Correa, A. (1983). La evolución de la caja de órgano en España y Portugal. En A. Bonet Correa (Coord.). El órgano español, Actas del primer Congreso, 27-28 octubre 1981 (pp. 241-354). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Bourligueux, G. (1967). Recherches sur la musique à la cathedrale d´Oviedo (des origines au début du XIXe siècle. Melanges de la Casa de Velázquez, 3, 115-146.
Brescia, M. A. (2013). L´ecole Echevarría en Galice et son rayonnement au Portugal, vol. 1 (Tesis Doctoral). París: Universidad La Sorbonne-París IV.
Cea Galán, A. (2014). Audire, tangere, mirari. Notas sobre el instrumentarium de los Cabezón. Anuario Musical, 69, pp. 225-248.
De Castro Matía, S.; García Moro, L.; Arranz Adrados, L.; Chapelet, F. & Miranda Hidalgo, R. (2008). Inventario de los órganos de la provincia de Palencia. Palencia: Araduey-Campos.
De Castro Matía, S. (2021). El órgano de la catedral de Palencia y los organeros a su servicio. Valladolid: Diputación Palencia y Asociación Cultural Tadeo Ortega.
De Graaf, G. A. C. (1977-1980). Fichas técnicas e históricas de órganos españoles (s.e.).
De la Iglesia Ugarte, J. S. (1997). Catálogo histórico documental de los órganos en Álava. Vitoria-Gasteiz: Diputación Foral de Álava, Departamento de Cultura y Euskera.
De la Lama, J. Á. (1982). El órgano en Valladolid y su provincia: catalogación y estudio. Valladolid: Caja Provincial de Ahorros.
De la Lama, J. Á. (2010). Órganos y glosa en la época de Antonio de Cabezón (1510-1566), V Centenario de su nacimiento. Nassarre. Revista Aragonesa de Musicología, 26, pp. 37-78.
De Uría y Uría, T. (1995). Apuntes para una cronología de órganos. Boletín de la Real Sociedad Vascongada de amigos del País, año XI (cuaderno 2º), pp. 255-272.
De Vicente, A. (1996). Referencias históricas. En El órgano de la colegiata de Lerma, Historia y restauración (pp. 9-34). Valladolid: Junta de Castilla y León, Asociación Manuel Marín.
De Vicente, A. (1999). La ostentación de la armonía: temática de la decoración de las cajas de órganos en España. En D. García Fraile & A. de Vicente (Coords.). Actas del Simposio Internacional El Órgano Histórico en Castilla y León (73-105). Zamora: Junta de Castilla y León.
Díaz-Jiménez y Molleda, E. (1924). Datos para la historia del arte español. Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 10,11 y 12, pp. 421-440.
Díaz-Jiménez y Molleda, E. (1925). Datos para la historia del arte español (continuación). Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, año XXIX, pp. 23-47.
Elizondo Iriarte, E. (2002). La organería romántica en el País Vasco y Navarra (1856-1940). Bilbao: Universidad del País Vasco.
Espinosa Ruiz, U. (2008). Oconense ilustre originario de la villa. Diego Orío Tejada, maestro organero. Valle de Ocón, 17, pp. 18-22.
Fuentes, F. (1946). La música religiosa y profana en Tudela (Años 1480-1600). Príncipe de Viana, 22, pp. 177-185.
García Chico, E. (1956). Documentos para el estudio del Arte en Castilla. Maestro de hacer órganos. Anuario Musical, 11, pp. 195-218.
García Ramilla, I. (1956). Documentos de antaño. Boletín de la Institución Fernán González, 135, pp. 113-143.
García Llovera, J. M. (2006). El órgano antiguo español. Zaragoza: Libros Pórtico.
González de Amezua, R. (1970). Perspectivas para la Historia del órgano español. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
González Marín, L. A. & González Valle, J. V. (2003). La Historia. En El Órgano Mayor de la Seo de El Salvador (pp. 13-36). Zaragoza: Diputación General de Aragón.
González Valle, J. V. (2008). La Historia. En El Nuevo Órgano Mayor de la Catedral-Basílica de Ntra. Sra. Del Pilar (pp. 17-64). Zaragoza, Cabildo Metropolitano.
Grenzing, G. & Laguna, Ó. (2000). Restauración de la parte instrumental del órgano de la Capilla de San Enrique en la Catedral de Burgos. En A. Lázaro (Coord.). Catedral de Burgos. Historia y Restauración. Capilla de San Enrique (106-131). Barcelona: Junta de Castilla y León, Cabildo Metropolitano y Fundación Winterthur.
Hernández Ascunce, L. (1930a). Los maestros de Capilla de Burgos (continuación). Boletín de la Comisión Provincial de Monumentos Históricos y Artísticos de Burgos, año IX (30), pp. 23-24.
Hernández Ascunce, L. (1930b). Los Maestros de Capilla de Burgos (continuación). Boletín de la Comisión Provincial de Monumentos Históricos y Artísticos de Burgos, año IX (32), pp. 85-94.
Hernández Ascunce, L. (1932). Música vieja de Santa María. Boletín de la Comisión Provincial de Monumentos Históricos y Artísticos de Burgos, año XI (40), pp. 345-352.
Hill, A. G. (1883/1891). Organ-Cases and Organs of the Middle Ages and Renaissance. London: Charles Whittingham and Co.
Jambou, L. (1977). Organiers et organistes à la Cathédrale de Sigüenza au XVI siècle. Melanges de la Casa Velázquez, 13, pp. 177-217.
Jambou, L. (1981). Organeros en la diócesis de Cuenca en los siglos XVI-XVIII. Almud, 4, pp. 145-165.
Jambou, L. (1988). Evolución del órgano español: siglos XVI-XVII. Gijón: Universidad de Oviedo, vol. 1 y 2.
Jambou, L. (1999). Voz Alcalá de Henares. En E. Casares (Dir.). Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, t. 1 (p. 221). Madrid: SGAE.
Jambou, L. (2019). Les facteurs d´orgues en Espagne 1400-1850. París: La Maison du Dictionnaire.
Kastner, S. M. (1959). Palencia encrucijada de los organistas españoles del siglo XVI. Anuario Musical, 14, pp. 115-146.
Kastner, S. M. (2000). Antonio de Cabezón. Burgos: Editorial Dossoles.
Le Barbier Ramos, E. (2008). La organería en la provincia de Palencia. Palencia: Diputación Provincial.
León Tello, P. (1963). Judíos de Ávila. Ávila: Excma. Diputación Provincial de Ávila, Institución Gran Duque de Alba.
López Encinas, A. (2016). La organería en Valladolid y su provincia en el siglo XVIII (Tesis Doctoral). Valladolid: Universidad de Valladolid.
López Ferreiro, A. (1902). Historia de la Santa A. M. Iglesia de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela: Imprenta del Semanario Conciliar.
López Pérez, F. (1999). Órganos de la Comunidad de Madrid. En Órganos de la Comunidad de Madrid. Siglos XVI a XX (pp. 121-389). Madrid: Dirección General de Patrimonio Cultural, Comunidad de Madrid.
López-Calo, J. (1980). La música en la catedral de Palencia, vol. 1. Palencia: Diputación Provincial de Palencia.
López-Calo, J. (1990). Documentario musical de la catedral de Segovia. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago.
López-Calo, J. (1996a). La música en la catedral de Burgos. Vol. VII. Documentario musical (V). Burgos: Caja de Ahorros del Círculo Católico.
López-Calo, J. (1996b). La música en la catedral de Burgos. Vol. VIII. Documentario musical (VI). Burgos: Caja de Ahorros del Círculo Católico.
López-Calo, J. (2007). La música en la Catedral de Valladolid. Documentario Musical (I). Actas capitulares (1547-1829), t. 7. Valladolid: Ayuntamiento de Valladolid y Caja España.
López-Calo, J. (2008). Los sonidos de la Gloria. La música en la Catedral de Burgos. En R. J. Payo Hernanz (Coord.). La catedral de Burgos. Ocho siglos de historia y arte (pp. 547-593). Burgos: Diario de Burgos.
Mansilla Reoyo, D. (1958). Testamento del protonotario don Gonzalo Díez de Lerma. Boletín de la Institución Fernán González, 144, pp. 322-337.
Manzanal Ruiz, R. V. (2006). Órganos de la provincia de Burgos. Compilación. Burgos: ed. del autor.
Martínez y Sanz, M. (1866). Historia del templo catedral de Burgos, escrita con arreglo a documentos de su archivo. Burgos: Imprenta de don Anselmo Revilla.
Matesanz del Barrio, J. (1993). Los órganos de la Epístola y del Evangelio en la Catedral de Burgos. Boletín de la Institución Fernán González, 207, pp. 299-332.
Matesanz del Barrio, J. (2001). Actividad artística en la catedral de Burgos de 1600 a 1765. Burgos: Caja Burgos.
Méndez Hernán, V. (2004). El órgano grande de la catedral de Plasencia. Nuevas aportaciones para su historia. Norba-Arte, 24, pp. 43-66.
Miguélez, J. (1931) Órganos, organeros y organistas. España Sacro-Musical, año II (20), pp. 262-263.
Palacios Sanz, J. I. (1994). Órganos y organeros en la provincia de Soria. Soria: Diputación Provincial de Soria.
Palacios Sanz, J. I. (2002). “La organería europea en Castilla y León en los dos últimos siglos”, Nassarre. Revista Aragonesa de Musicología, 18 (1-2), pp. 165-204.
Palacios Sanz, J. I. (2011). La organería en Castilla y León en tiempos de Antonio de Cabezón. Revista de Musicología, 34, pp. 285-316.
Palacios Sanz, J. I. (2020). La música en la catedral de El Burgo de Osma. La producción musical y el archivo de música: estudio y catalogación. Soria: Diputación Provincial de Soria y Universidad de Valladolid.
Pedrell, F. (1897). Diccionario técnico de la música, vol. 1. Barcelona: Isidro Torres Oriol.
Pérez Iracheta, R. (2006). El órgano de Ezcaray. Fayuela. Revista de Estudios Calcetenses, 2, pp. 35-42.
Reinoso Robledo, L. (1990). Integración de la música y la arquitectura en España. El órgano histórico-artístico en Castilla y León: Segovia, t. 3. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Reuter, R. (1986). Orgeln in Spanien. Kassel, Basel, London: Bärenreiter.
Riesco Terreros, A (1996). Un inventario de la catedral de Salamanca del siglo XIII. Espacio, Tiempo y Forma. Serie II. Historia Medieval, 9, pp. 277-302.
Rodríguez Suso, M. C. (1983). Notas sobre la organería en Vizcaya durante el siglo XVIII. Aportación documental. Recerca Musicológica, 3, pp. 137-172.
Sagasta, J. (1966). El órgano de A. de Cabezón en la Catedral de Burgos. Anuario Musical, 21, pp. 23-26.
Sánchez Ameijeiras, R. (2001). La portada del Sarmental de la catedral de Burgos. Fuentes y Fortuna, Materia: Revista Internacional d´Art, 1, pp. 161-198.
Sanhuesa Fonseca, M.; García Lastra, S. y Campuzano Ruiz, E. (2020). El órgano en el Principado de Asturias. Villaviciosa: Fundación José Cardín Fernández.
Soriano Fuertes, M. (1855). Historia de la música española desde la venida de los Fenicios hasta el año de 1850, t. III. Madrid: Martín y Salazar.
Toquero Mateo, A. I. (1985). El desarrollo del ambiente musical en Burgos a través del estudio de los fondos documentales de su catedral. En La ciudad de Burgos. Actas del Congreso de Historia de Burgos. MC aniversario de la fundación de la ciudad 844-1984 (931-939). Madrid, Junta de Castilla y León.
Van der Straeten, E. (1888). Les musiciens nèerlandais en Espagne du douziéme au dix-hutième siècle, t. II. Bruselas: Schott, frères èditeureales de Musique.
Villacampa, C. G. (1928). La Capilla del Condestable de la Catedral de Burgos. Archivo de Arte y Arqueología, IV, pp. 25-44.