“…the bread of trouble and the water of grief”: pages of the life of a migrant musician in New Spain

Main Article Content

Evguenia Roubina Milner

Abstract

The musical migration into New Spain surfaced as a research subject in the publications of the pioneers of Mexican musicology around the mid-20th Century. Efforts to understand, quantify, and personalize the migration of musicians from the Iberian Peninsula to the viceroyalty have focused mainly on subjects who served as chapel masters in Novohispanic cathedrals. In order to broaden this traditionally adopted approach, this investigation analyzes a biography of José Beltrán Cristofani, a Catalonian migrant who for a period of more than three decades was a member of one of the main music chapels of the viceroyalty. Despite centering around the specific vicissitudes of Beltrán Cristofani’s destiny, the article invites to reflect upon different paradigms of musical migration in New Spain; it aspires to contribute to a better understanding of behaviors and conditions shared by most migrant musicians.

Article Details

How to Cite
Roubina Milner, E. (2024). “…the bread of trouble and the water of grief”: pages of the life of a migrant musician in New Spain. Cuadernos De Investigación Musical, (19), 1–53. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2024.19.01
Section
Artículos

References

Ajofrín, F. de (1958). Diario de viaje a la América, vol. 1, Archivo Documental Español, 12. Madrid: Real Academia de la Historia.

[Alamán, L.] (26/03/1826). Arancel de aduanas marinas… El Sol, 3(1015), p. 1143.

Alvarado Morales, M. (1979). El cabildo y regimiento de la ciudad de México en el siglo XVII: un ejemplo de oligarquía criolla. Historia mexicana, 28(4/112), pp. 489-514. Recuperado de https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/2708 [Consulta: 19/06/23].

Andrés, R. (1995). Diccionario de instrumentos musicales: de Píndaro a J.S. Bach. Barcelona: Bibliograf.

Antochiw, M. (2012). La infantería de Marina durante el periodo colonial. En M. Valdez Martínez (Coord. gen.). Historia general de la infantería de marina mexicana, vol. 1 (pp. 76-123). México: Secretaría de la Marina Nacional.

Arango, J. (1985). Las “Leyes de las migraciones” de E. G. Ravenstein, cien años después. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 32, pp. 7-26. Recuperado de https://reis.cis.es/REIS/jsp/REIS.jsp?opcion=revistas&numero=32 [Consulta: 06/07/2023].

Beeks, G. (1981). The Chandos Anthems and Te Deum of George Frideric Handel (1685–1759) (Tesis Doctoral). Berkeley: University of California.

Bermúdez Cujar, E. (2022). Música, migración y educación entre Europa y América: la carrera musical de Gutierre Fernández Hidalgo (c. 1547-1622/23) en Santafé, 1570-1630. Boletín de Historia y Antigüedades, 109(874), pp. 117-174. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/366866488_Boletin_de_historia_y_antiguedades_Vol_CIX_No_874_enero_-junio_de_2022 [Consulta: 22/06/2023].

Blanco, C. (2000). Las migraciones contemporáneas, Ciencias Sociales. Madrid: Alianza Editorial.

Bourdieu, P. (2011). La ilusión biográfica. Acta Sociológica, 1(56), pp. 121-128. Recuperado de https://www.revistas.unam.mx/index.php/ras/issue/view/2402 [Consulta: 15/06/2023].

Boyden, D. D. (1965). The History of Violin Playing from Its Origins to 1761: and Its Relationship to the Violin and Violin Music. Nueva York: Oxford University Press.

Brading, D. A. (1994). Church and State in Borbon Mexico: The Diocese of Michoacán 1749-1810. Cambridge: Cambridge University Press.

Busby, T. (1806). A Complete Dictionary of Music. Londres: Richard Phillips.

Bustos Rodríguez, M. (2017). El Consulado de Cargadores a Indias en el siglo XVIII, 1717-1830. Cádiz: Universidad de Cádiz.

Cabildo Eclesiástico de Valladolid (1813). Manifiesto. La lealtad y patriotismo del M. I. V. Cabildo de Valladolid de Michoacán en la presente insurrección. México: Oficina de Doña Maria Fernandez de Jáuregui.

Calderón Quijano, J. A. (1972). Los virreyes de Nueva España bajo el reinado de Carlos IV, vol. 1. Sevilla: Escuela de Estudios Hispano-americanos.

Carbajal, V. (2014). Tradiciones musicales en la Catedral de Valladolid de Michoacán durante el siglo XVIII (Tesis Doctoral). El Colegio de Michoacán, Zamora, Mich.

Cárdenas Piera, E. de (1995). Caballeros de la Orden de Santiago. Siglo XVIII, vol. 8. Madrid: Ediciones Hidalguía.

Catalán Pérez-Urquiola, M. (1995). Don Antonio de Ulloa y la forma de la tierra. Cuadernos Monográficos del Instituto de Historia y Cultura Naval, 25, pp. 33-63.

Cetrangolo, A. (1988). Napoli, Madrid, Messico e Buenos Aires: alcuni dati su musicisti pugliesi in America Latina nel Settecento. En D. Bozzi & L. Cosi (Eds.). Musicisti nati in Puglia ed emigrazione tra Seicento e Settecento (pp. 337-358). Roma: Torre d’Orfeo.

Commons, A. (1989). Principales zonas mineras en la segunda mitad del siglo XVIII. Investigaciones Geográficas, 20, pp. 105-120. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-46111989000200006 [Consulta: 15/06/2023].

Correa Rodríguez, A. (2017). Locatelli y Leclair en la Nueva España. Dos sonatas para violín en la Catedral de México. Revista Catalana de Musicologia, 10, pp. 121-148. Recuperado de https://raco.cat/index.php/RevistaMusicologia/issue/view/25903 [Consulta: 28/07/2023].

Cotarelo y Mori, E. (1911). Colección de entremeses, loas, bailes, jácaras y mojigangas desde fines del siglo XVI á mediados del XVIII, t. I, vol. 1. Madrid: Casa Editorial Bailly-Bailliére.

Cotarelo y Mori, E. (1917). Orígenes y establecimiento de la ópera en España hasta 1800. Madrid: Tip. de la Revista de Arch., Bibl. y Museos.

Davies, D. E. (2013). Catálogo de la colección de música del Archivo Histórico de la Arquidiócesis de Durango. México: UNAM.

Delgado Ribas, J. M. (1982). La emigración española a América Latina durante la época del comercio libre (1765-1820). El ejemplo catalán. Boletín Americanista, 32, pp. 115-137. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/revista/5730/A/1982 [Consulta: 28/05/2023].

Díez-Canedo Flores, M. (2014). Perspectiva general de la flauta traversa en la Nueva España de 1700 a 1780: uso y repertorio. Estudio del cuaderno de flauta traversa XII Sonatas a Solo Flauta, é Basso di Pietro Locatelli y otros autores (Tesis Doctoral). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Domínguez Ortiz, A. (1985). Ciclos y temas de la historia de España. Las clases privilegiadas en el Antiguo Régimen. Madrid: Ediciones Istmo.

Estrada, J. (1973). Música y músicos de la época virreinal. México: SEP.

Feijoo, B. J. (1726). Theatro critico universal, vol. 1. Madrid: Lorenzo Francisco Mojados.

Ferandiere, F. (1771). Prontuario músico, para el instrumentista de violín, y Cantor. Málaga: [s.e.].

Ferrer Flórez, M. (1992). La población de Mallorca a fines del siglo XVIII. Bolletí de la Societat Arqueològica Lul-liana, 48, pp. 115-128. Recuperado de https://ibdigital.uib.es/greenstone/library/collection/bolletiSocietatLulliana/document/BSAL_1992v48p115 [Consulta: 05/06/2023].

Garbayo Montabes, F. J. (2007). La viola en el ámbito eclesiástico hispano: la orquesta de la capilla de música de la Catedral de Santiago de Compostela y el uso de dos violas en la música del maestro Melchor López (1783-1822). Anuario Musical, 62, pp. 229-256. Recuperado de https://anuariomusical.revistas.csic.es/index.php/anuariomusical/issue/view/2 [Consulta: 07/06/2023].

Garbayo Montabes, F. J. (2013). Estilo galante y sinfonías de F.J. Haydn en la capilla de música de la catedral de Santiago de Compostela durante el magisterio de Melchor López (1783-1822): la renovación del repertorio instrumental”. Anuario Musical, 68, pp. 263-292. Recuperado de https://anuariomusical.revistas.csic.es/index.php/anuariomusical/issue/view/14 [Consulta: 07/06/2023].

Gembero Ustárroz, M. (2007). Migraciones de músicos entre España y América (siglos XVI-XVIII): estudio preliminar. En M. Gembero Ustárroz & E. Ros-Fábregas (Coords.). La música y el Atlántico. Relaciones musicales entre España y Latinoamérica (pp. 17-58). Granada: Editorial Universidad de Granada.

Geminiani, F. S. (c. 1740). The Art of Playing on the Violin. Londres: Johnson.

Gómez Álvarez, C. (2008). Comercio y comerciantes del libro en la Carrera de Indias: Cádiz-Veracruz, 1750-1778. Historia mexicana, 57(3), pp. 621-667. Recuperado de https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/1737 [Consulta: 14/07/2023].

Herrando, J. (1756). Arte y puntual explicacion del modo de tocar el violin.... París: [s.e.].

Herrera Carassou, R. (2006). La perspectiva teórica en el estudio de las migraciones. México: Siglo XXI Editores.

Herrera Heredia, A. (1985). Reglamentos y Ordenanzas del Consulado de Cádiz en el S. XVIII. En B. Torres Ramírez &; J. J. Hernández Palomo (Eds.). Andalucía y América en el siglo XVIII, Actas de las IV Jornadas de Andalucía y América (Universidad de Santa maría de la Rábida, marzo-1984), vol. 1 (pp. 59-77). Sevilla: Escuela de Estudios Hispano-Americanos.

Humboldt, A. de (1827). Ensayo político sobre la Nueva España [trad. V. González Arnao], vol. 2. París: Imprenta de Paul Renouard.

Jaramillo Magaña, J. (2013). Las fuentes del sustento económico de la hueste de Hidalgo en su tránsito por las intendencias de Guanajuato y Valladolid de Michoacán. En L. Ludlow (Coord.). El sustento económico de las revoluciones en México, Serie Historia General 29 (pp. 123-138). México: UNAM.

Juan y Ferragut, M. (2016). Antonio de Ulloa: su trayectoria como marino. Cuadernos Monográficos del Instituto de Historia y Cultura Naval, 74, pp. 33-44.

Juárez Martínez, A. (1977). Las ferias de Xalapa 1720-1778. Primer Anuario, pp. 17-44.

Landavazo, M. A. (2009). Para una historia social de la violencia insurgente: el odio al gachupín. Historia Mexicana, 59(1), pp. 195-225. Recuperado de https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/1802 [Consulta: 14/07/2023].

Le Goff, J. (2005). Pensar la historia: Modernidad, presente, progresso [trad. M. Vasallo]. Barcelona: Paidós.

Maniau Torquemada, J. (1914). Compendio de la historia de la Real Hacienda de Nueva España escrito en el año de 1794. México: Secretaría de Industria y Comercio.

Marín López, J. (2007a). Música y músicos entre dos mundos: La Catedral de México y sus libros de polifonía siglos XVI-XVIII (Tesis Doctoral). Granada: Universidad de Granada.

Marín López, J. (2007b). Consideraciones sobre la trayectoria profesional del músico Antonio Juanas (1762/63-después de 1816). En L. Enríquez & M. Covarrubias (Eds.). Cuadernos del seminario Nacional de Música en la Nueva España y el México Independiente, vol. 2 (pp. 14-31). México: UNAM.

Marín López, J. (2010). Música local e internacional en una catedral novohispana de provincias: Valladolid de Michoacán (XVII-XVIII). En J. Alfaro Cruz & R. Torres Medina (Eds.). Música y catedral. Nuevos enfoques, viejas temáticas (pp. 87-105). México: UACM.

Marroqui, J. M. (1903). La Ciudad de México: contiene el origen de los nombres de sus calles y plazas, del de varios establecimientos públicos y privados y no pocas noticias curiosas y entretenidas, vol. 3. México: La Europea.

Martínez Shaw, C. (1994). La emigración española a América, 1492-1824. Colombres: Fundación Archivo de Indianos.

Márquez Macías, R. (1995). La emigración española a América (1765-1824). Oviedo: Universidad de Oviedo.

McIntyre, D. B. (1998). Baroque and Classical Style in Selected Organ Works of the Bachshule (Tesis Doctoral). Lubbock: Texas Tech University.

Mayer-Serra, O. (1941). Panorama de la música en México: desde la Independencia hasta la actualidad, México: El Colegio de México.

Mazín, O. (2000). Del Cristo de la Monjas al Señor de la Sacristía. Imágenes y relaciones sociales en Valladolid de Michoacán, siglo XVIII. Historias, 46, pp. 45-53. Recuperado de https://revistas.inah.gob.mx/index.php/historias/article/view/13627 [Consulta: 15/06/2023].

Mendoza de Arce, D. (2001). Music in Ibero-America to 1850: A Historical Survey. Lanham, Maryland: Scarecrow Press.

Metastasio, P. (1868). Drammi. Florencia: Successori Le Monnier.

[Molina y Zaldivar, G. de], marqués de Ureña (1785). Reflexiones sobre la arquitectura, ornato, y musica del templo. Madrid: D. Joaquin Ibarra.

Moreno Mejía, E. (1988). Aspectos técnicos del tratado de violín de José Herrando (1756): El violín español en el contexto europeo de mediados del siglo XVIII. Revista de la Sociedad Española de Musicología, X(3), pp. 555-650.

Mörner, M. (1975). La emigración española al Nuevo Mundo antes de 1810. Un informe del estado de la investigación. Anuario de Estudios Americanos, 32, pp. 43-131.

Mörner, M. (1979a). Evolución demográfica de Hispanoamérica durante el periodo colonial. Estocolmo: Institute of Latin American Studies.

Mörner, M. (1979b). Historia social de Latinoamérica (nuevos enfoques). Caracas: Universidad Católica Andrés Bello.

Mozart, L. (1756). Versuch einer gründlichen Violinschule. Augsburgo: Johann Jakob Lotter.

Murphy, P. (2000). José de Torres’s Treatise of 1736 General Rules for Accompanying on the Organ, Harpsichord, and the Harp, by Knowing Only How to Sing the Part, or a Bass in Canto Figurado, Bloomington e Indianapolis: Indiana University Press.

Music, D. W. (1998). Instruments in Church: A Collection of Source Documents, Lanham, Maryland-Londres: Scarecrow Press.

Olavarría y Ferrari, E. (1895). Reseña histórica del teatro en México, vol. 1. México: La Europea.

Ravenstein, E. G. (1889). The Laws of Migration. Journal of the Royal Statistical Society, 52(2), pp. 241-305. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/2979333 [Consulta: 07/06/2023].

Real Academia Española (1726). Diccionario de la lengua castellana, t. I. Madrid: Francisco del Hierro.

Real Academia Española (1737). Diccionario de la lengua castellana, t. V, Madrid: Herederos de Francisco del Hierro.

Real Díaz, J. J. (1959). Las ferias de Jalapa. Sevilla: Escuela de Estudios Hispano-Americanos.

Rodríguez García, V. (1985). Petición del Consulado de Cádiz sobre el pago de alcabalas en Jalapa a fines del siglo XVIII (Los escritos fiscales como fuentes documentales). En B. Torres Ramírez & J. J. Hernández Palomo (Eds.). Andalucía y América en el siglo XVIII, Actas de las V Jornadas de Andalucía y América, vol. 1 (pp. 99-117). Sevilla: Escuela de Estudios Hispano-Americanos.

Romero, J. C. (1949). Durango en la evolución musical de México, México: [s. e.].

Romero de Terreros y Vinent, M. (1912). Las ordenes militares en México. Anales del Museo Nacional de Arqueología, Historia y Etnología, tercera época, IV, pp. 199-235.

Roubina, E. (2004). El responsorio “Omnes moriemini…” de Ignacio Jerusalem: la primera obra novohispana con obligado de violonchelo y su entorno histórico. México: UNAM.

Roubina, E. (2006). Los instrumentos de arco en la enseñanza musical catedralicia en el México del primer siglo de la independencia. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, XX(20), pp. 11-47.

Roubina, E. (2009). Joyas musicales de la catedral de Valladolid-Morelia. Obras instrumentales de José Manuel Delgado y José Francisco Delgado y Fuentes. México: AMCATH-Ediciones Eón.

Ruiz Rivera, J. B. (1988). El Consulado de Cádiz: matrícula de comerciantes, 1730-1823. Cádiz: Diputación Provincial de Cádiz.

Ruiz Rivera, J. B. & García Bernal, C. (1992). Cargadores a Indias. Madrid: Mapfre.

Ruiz Torres, R. A. (2010). Ejercitos y bandas de música militares en la Nueva España, 1760-1821. En AA.VV., … y la música se volvió mexicana, disco 1, Testimonio Musical de México, 51 (pp. 9-21). México: Conaculta, INBA, Cenidim, INAH.

Tanodi, B. M. (2000). Documentos históricos. Normas de transcripción y publicación. Cuadernos de Historia, Serie Ec. y Soc., 3, pp. 259-270. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/cuadernosdehistoriaeys/article/view/9870 [Consulta: 27/05/2023].

Torres Medina, R. H. (2010). La capilla de música de la catedral de México durante la segunda mitad del siglo XVIII (Tesis Doctoral). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Vargas, J. M. (1962). Historia de la Iglesia en El Ecuador durante el patronato español. Quito: Editorial Santo Domingo.

Vázquez Lijó, J. M. (2006). La matrícula de mar y sus repercusiones en la Galicia del siglo XVIII. Obradoiro de Historia Moderna, 15, pp. 289-322. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/146286 [Consulta: 14/06/2023].

Vicent López A. (1996). Fernando Ferandiere (ca. 1740-ca. 1816): un perfil paradigmático de un músico de su tiempo (Tesis Doctoral). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.