Teaching innovation through internationalization within the Erasmus+ program at the Professional Conservatory of Music of Valladolid

Main Article Content

MANUEL DEL RÍO LOBATO

Abstract

In this article, we will explore the relationship between teaching innovation through Erasmus and music conservatories. We will analyze the benefits of innovative pedagogical approaches and examine the successful experience of the Conservatorio Profesional de Música de Valladolid. We will investigate how participation in exchanges and collaboration with international conservatories can boost teaching innovation and improve the teaching-learning process. Our goal is to provide information and practical recommendations for conservatories to implement innovative strategies and improve the quality of music education, contributing to the integral development of students and promoting excellence in the field of music.

Article Details

How to Cite
DEL RÍO LOBATO, M. (2024). Teaching innovation through internationalization within the Erasmus+ program at the Professional Conservatory of Music of Valladolid. Cuadernos De Investigación Musical, (19), 137–158. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2024.19.05
Section
Artículos

References

AEGEE-León (2023). ¿Qué es Erasmus+? Recuperado de https://uleaegee.unileon.es/ [Consulta: 30/09/23].

Aróstegui, J. (2016). La investigación en los conservatorios superiores y centros superiores de Murcia. Quodlibet, (61), pp. 7-17. Recuperado de http://hdl.handle.net/10017/42484 [Consulta: 30/09/23].

Bautista, A. & Pérez Echevarría, M. (2008). ¿Qué consideran los profesores de instrumentos que deben enseñar en sus clases? Cultura y Educación, (20), pp. 17-34. http://dx.doi.org/10.1174/113564008783781477

Belló, J. (2012). Las tecnologías de la Información y Comunicación en los conservatorios de Música de Galicia: análisis de los usos, actitudes y formación del profesorado (Tesis Doctoral inédita). A Coruña: Universidade da Coruña. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=43294 [Consulta: 30/09/23].

Botella Nicolás, A. M., Fernández Maximiano, R., Mínguez López, X. & Martínez Gallego, S. (2015). La música como instrumento de interculturalidad. Una propuesta didáctica a través del folklore. Revista de Folklore, (401), pp. 59-70. Recuperado de https://www.funjdiaz.net/folklore/06sumario.php?NUM=401 [Consulta: 30/09/23].

Brown, C. & García, E. (2023). Exploring innovative pedagogical approaches in music conservatories: A case study. International Journal of Music Education, (30), pp. 78-95. https://doi.org/10.1177/02557614221093709

Bueno-Álvarez, J. A. (2007) La motivación en el aula. En E. González-González & J.A. Bueno Álvarez (Coords.). Psicología de la educación y del desarrollo en la edad escolar (2ª ed.) (pp. 519-572). Madrid: CSS.

Campollo-Urkiza, A. & Cremades-Andreu, R. (2022). Contribuciones de la Educación Musical al desarrollo de la Competencia en Comunicación Lingüística en Primaria. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, (19), pp. 51-61. https://dx.doi.org/10.5209/reciem.76647

Cubas Hondal, C. (2023). El Impacto del programa Erasmus+ en la motivación del alumnado del Conservatorio Profesional de Música de Torrelavega. (Trabajo Fin de Máster inédito). Madrid: Centro Superior de Enseñanza Musical Katarina Gurska.

Davidson, L. & Scripp, L. (1991). Educación y desarrollos musicales desde un punto de vista cognitivo. Infancia y Educación artística, vol. IV). Madrid: Morata.

Díaz Latorre, N. (2018). La formación en TIC de los pedagogos de música. Análisis de la situación en las enseñanzas superiores de música. Revista Electrónica de LEEME, (42), pp. 32-50. https://doi.org/10.7203/LEEME.42.13067

Díaz López, M. I., & Pérez García, M. P. (2016). Otro enfoque metodológico para la clase de instrumento: la práctica grupal. ENSAYOS. Revista De La Facultad De Educación De Albacete, (31), pp. 55–66. https://doi.org/10.18239/ensayos.v31i1.919

Díaz Morillo, F. (2022). La educación musical y las TIC: La práctica docente en los conservatorios de música. Revista electrónica EDUCARE, 26(3), pp. 366–378. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i3.1726

Díaz, M. & Giráldez, A. (2015). Music Education in Spain: Beyond the School Curriculum. En S. Figueiredo, J. Soares & R. Finck Schambeck (Eds.). The Preparation of Music Teachers: a Global Perspective (pp. 265-286). Porto Alegre: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música. Recuperado de https://www.anppom.com.br/ebooks/index.php/pmb/catalog/download/5/7/35-1?inline=1 [Consulta: 30/09/23].

Domínguez, M. (2014). La Educación Musical en el desarrollo de la LOMCE en Aragón. Forum Aragón, (12), pp. 50-52.

Ginesi, G. (2023). Las prácticas externas en los conservatorios superiores de música. Melómano, (296), pp. 60-64. Recuperado de https://www.melomanodigital.com/las-practicas-externas-en-los-conservatorios-superiores-de-musica/ [Consulta: 30/09/23].

Gómez Trigueros, I. (2017). Los proyectos de innovación como recurso formativo en el Máster del Profesorado. @Tic revista de Innovación Educativa (19). https://doi.org/https://doi.org/10.7203/attic.19.10586

Imbernón, F. (1996). En busca del discurso educativo. La escuela, la innovación educativa, el curriculum, el maestro y su formación. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, Dirección General de Investigación y Desarrollo. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL003277.pdf [Consulta: 30/09/23].

Jones, D. (2022). Embracing innovation in music education: Strategies for conservatory teachers. Music Educators journal, (55), pp. 210-225.

Jorrín Abellán, I., Fontana Abad, M. & Rubia Avi, B. (Coords.) (2021). Investigar en Educación. Madrid: Síntesis.

Knight, J. (2006). Internationalizarion of higher education: new directions; new challenges: 2005 IAU globar survey report. París: International Association of Universities. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/44836500_Internationalization_of_higher_education_new_directions_new_challenges_2005_IAU_global_survey_report [Consulta: 30/09/23].

López Yáñez, J., & Sánchez Moreno, M. (2021). Red, Comunidad, Organización. La Escuela como Ecosistema de la Innovación Educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, (19), pp. 31-54. https://doi.org/https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.002

López Cano, R. (2018). La investigación artística en los conservatorios del espacio educativo europeo. Discusiones, modelos y propuestas. Cuadernos de Música Iberoamericana, (25-26), pp. 223-241. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/CMIB/article/view/58959 [Consulta: 30/09/23].

Macías, R. (2017). ¿Investigar en los conservatorios? Consonancias, (1), pp. 193-205. Recuperado de https://revistaconsonancias.csmclm.com/documentos/revistas/ppal/3.pdf [Consulta: 30/09/23].

Malet Calvo, D. (2017). Globalización e internacionalización educativa. Una historia institucional del Programa ERASMUS, 1987-2014. Open Edition Jornals, (71), pp. 75-100. https://doi.org/https://doi.org/10.4000/lerhistoria.2885

Martínez Lirola, M. (2018). La importancia de introducir la competencia intercultural en la educación superior: Propuesta de actividades prácticas. Revista Electrónica EDUCARE, (22), pp. 40-58. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.3

Maykut, P. & Morehouse, R. (1994). Beginning Qualitative Research: A philosophic and practical Guide. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203485781

Murillo Torrecilla, F. J. (2003). El movimiento teórico-práctico de mejora de la escuela. Algunas lecciones aprendidas para transformar los centros docentes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 0. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55110206.pdf [Consulta: 30/09/23].

Narejos, A. (2020). La música en la investigación artística. Perspectiva española actual. Quodlibet, 74(2), pp. 117-138. http://dx.doi.org/10.37536/quodlibet.2020.74.778

Narejos, A. Las prácticas externas en los conservatorios superiores de música. Melómano, (296), pp. 60-64. Recuperado de https://www.melomanodigital.com/las-practicas-externas-en-los-conservatorios-superiores-de-musica/ [Consulta: 30/09/23].

Palau Martín, R., Usart, M. & Ucar Carnicero, M. J. (2019). La competencia digital de los docentes de los conservatorios. Estudio de autopercepción en España. Revista electrónica de LEEME, (44), pp. 24-41. https://doi.org/10.7203/LEEME.44.15709

Pérez Moreno, R., & Peñalba, A. (2019). Las características del profesorado como factores de impacto en la educación musical obligatoria. En J. Pérez-Moreno & C. Castrillo, El impacto de la educación musical: una mirada retrospectiva (pp. 101-116). Barcelona: Octaedro.

Pozo, J., Bautista, A. & Torrado, J. (2008). El aprendizaje y la enseñanza de la interpretación musical: cambiando las concepciones y las prácticas. Cultura y Educación, (20), pp. 5-15. https://doi.org/10.1174/113564008783781495

Ruiz, J. (2020). El trabajo real en el conservatorio y la selección del profesorado. Melómano, (262), pp. 38-42. Recuperado de https://www.melomanodigital.com/el-trabajo-real-en-el-conservatorio-y-la-seleccion-del-profesorado/ [Consulta: 30/09/23].

Salcedo, D. (2021). Análisis del programa Erasmus+ y su incidencia en el diseño de la formación permanente del profesorado de educación infantil, primaria y secundaria. (Tesis Doctoral). Granada: Universidad de Granada. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/72045 [Consulta: 30/09/23].

Strauss, A. & Corbin, J. M. (1990). Basic of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks, California: Sage Publications, Inc.

Vega, A. (2020). Qué supone un proyecto Erasmus+. Recuperado de https://lleecepsantander.weebly.com/uploads/1/0/3/3/103300938/que_supone_un_proyecto_e_.pdf [Consulta: 30/09/23].