The Puccinian premieres in Barcelona (1896-1928). Critic reception

Authors

  • Jaume Radigales Babí

DOI:

https://doi.org/10.18239/invesmusic.2025.21.02

Keywords:

opera, Puccini, Barcelona, Gran Teatre del Liceu, critics

Abstract

This paper focuses on the analysis of the reception of Giacomo Puccini’s operas (Manon Lescaut, La bohème, Tosca, Madama Butterfly, La fanciulla del west and Turandot), performed for the first time in Barcelona’s theatres (basicaly at Gan Teatre del Liceu) between 1896 and 1928. This is a very interesting historical period, which corresponds to the continuity of Italian operatic hegemony -since 1750-  in front of the refreshing aesthetics of Richard Wagner’s Operas. The polarization between the taste of the public (mostly in favor of the Italianism embodied in Puccini's proposals) and the contempt of critics towards Puccini, marks a crucial to understand the change in taste and mentality regarding the operatic performance.

References

Alier, R. & Mata, F. X. (1991). El Gran Teatro del Liceo (Historia artística). Barcelona: Ediciones Francesc X. Mata.

A. M. (1929). Gran Teatro del Liceo. Estreno de Turandot de Puccini. Diario de Barcelona, 1 de enero, p. 6.

Bertrán, M. J. (1898). Gran Teatro del Liceo. La bohemia. La Vanguardia, 13 de abril, p. 4.

Bertrán, M. J. (1902). La Tosca. La Vanguardia, 2 de abril, p. 1.

Bertrán, M. J. (1907). Madama Butterfly. Ópera nueva en tres actos, de Illica y Giacosa, música de Puccini. La Vanguardia, 4 de agosto, p. 6.

Bertrán, M. J. (1909). Gran Teatro del Liceo. Madama Butterfly. La Vanguardia, 11 de diciembre, p. 10.

Budden, J. (2020). Puccini. Su vida y sus obras. Madrid: Akal.

Fausto (1915). Liceo. La fanciulla del west. La Vanguardia, 25 de abril, p. 9.

Guerra, G. (2015). La recepció de Manon Lescaut de Giacomo Puccini a Barcelona (1896), Trabajo de fin de máster. Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/146549 (última consulta: 4 julio 2024).

Llongueras, J. (1929). Gran Teatre del Liceu. Estrena de Turandot de Puccini. La Publicitat, 1 de enero, p. 6.

Liceo. La esquella de la Torratxa, 15 de abril de 1898, p. 256.

Liceo. La esquella de la Torratxa, 4 de abril de 1902, p. 219.

Mestres Calvet, J. (1945). El Gran Teatro del Liceo visto por su empresario. Barcelona: Ediciones Vergara.

Murger, H. (2007). Escenas de la vida bohemia. Barcelona: Alba Editorial.

N.N.N. (1907). Teatros. Bosch. Madame Butterfly, tragedia japonesa de L. Illica y G Giacosa, música del mestre Puccini. La esquella de la Torratxa, 9 de agosto, p. 520.

P. (1896). Gran Teatro del Liceo. Manon Lescaut». La Publicidad, 8 de abril, p. 2.

P. (1898). Gran Teatro del Liceo. La bohème. La Publicidad, 11 de abril (ed. noche), p. 3.

P. (1902). Gran Teatro del Liceo. La Tosca. La Publicidad, 1 de abril (ed. noche), p. 3.

Pascual, J. M. (1907). Teatro del Bosque. Madama Butterfly, tragedia japonesa de L. Illica y G. Giacosaa. Música del maestro Puccini. La Publicidad, 3 de agosto (ed. noche), p. 3.

Pascual, J.M. (1909). Gran Teatro del Liceo. Madama Butterfly. La Publicidad, 11 de diciembre (ed. noche), p. 3.

Pascual, J.M. (1915). Gran Teatro del Liceo. La Fanciulla del West. La Publicidad, 27 de abril, p. 2.

Pena, J. (1902). Ab pretext de La Tosca. Joventut, nº112, 3 de abril, p. 225.

Rosal Moral, I. (2021) . “La bohème” crónica de un éxito a través de los documentos conservados en la Biblioteca Nacional de España. https://www.bne.es/es/blog/blog-bne/la-boheme-cronica-de-un-exito-a-traves-de-los-documentos-conservados-en-la-biblioteca-nacional-de-espana (última consulta: 6 de julio de 2024).

Rosal Moral, I. (2024). Puccini y España. Ciudad Real: Serendipia.

S.(alvat), J. (1909). Barcelona. Gran Teatre del Liceu. Revista Musical Catalana, 79, p. 384.

S.(alvat), J. (1915). Gran Teatre del Liceu: La Fanciulla del West. Revista Musical Catalana, 137, p. 151.

Sàmper, B. (1929). Turandot, òpera pòstuma de Giacomo Puccini. La Publicitat, 1 de enero, p. 5.

Suárez Bravo, F. (1896). Manon Lescaut. Ópera en cuatro actos del maestro Puccini. Diario de Barcelona, 7 de abril, p. 4151.

Suárez Bravo, F. (1898). La bohème del maestro Puccini en el Liceo. Diario de Barcelona, 12 de abril, p. 4311.

Suárez Bravo, F. (1902). Tosca, ópera en tres actos del maestro Puccini. Diario de Barcelona, 1 de abril, p. 3806.

Suárez Bravo, F. (1909). Madama Butterfly en el Liceo. Diario de Barcelona, 11 de diciembre, p. 16815.

Suárez Bravo, F. (1915). La fanciulla del West en el Liceo. Diario de Barcelona, 26 de abril, p. 5227.

Teló enlaire. La fanciulla del west. La esquella de la torratxa, 3º de abril de 1915, p. 1896.

U. (1907). Gazeta musical. Teatre del Bosch. La Veu de Catalunya, 3 de agosto (ed. noche), p. 2.

U. (1909). Gazeta musical. Liceu. La Veu de Catalunya, 11 de diciembre (ed. noche), p. 2.

U. (1915). Liceu. Estrena de La Fanciulla del West. La Veu de Catalunya, 26 de abril, p. 1.

V. (1902). Estreno de La Tosca al Liceu. La Veu de Catalunya, 31 de marzo de 1902 (ed. noche), p. 2.

Z(anni), U.F. (1929). Gran Teatro del Liceo. Estreno de Turandot, ópera póstuma de Puccini. La Vanguardia, 1 de enero, p. 4.

Published

2025-02-11

How to Cite

The Puccinian premieres in Barcelona (1896-1928). Critic reception. (2025). Cuadernos De Investigación Musical, 21, 41-71. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2025.21.02