Canti della nuova resistenza Spagnola 1939-1961: approach to the songs of resistance in Franco’s Spain

Main Article Content

MARCO ANTONIO DE LA OSSA MARTÍNEZ

Abstract

Canti della nuova resistenza spagnola (1939-1961) is, without a doubt, one of the books dedicated to music that has generated the most controversy after its publication. Produced by three members of the Italian Cantacronache ensemble, Michele L. Straniero and Sergio Liberovici with the collaboration of Margot, it was published by the Einaudi publishing house in Turin in 1962. It included a good number of songs and some poems against the Franco regime that they were collected on a trip that this Italian team made on a trip to Spain in the summer of 1961.


In this paper we will try to define what they understood by songs of resistance. To do this, we will start from a brief approach to the genesis and characteristics of the songbook and then try to narrow down the terms of song, popular song and resistance, analyze their objective functions and try to differentiate, if possible, between the terms protest song, author, political or resistance song. Finally, we will attend to the importance that politics and propaganda had in the genesis and interpretation of a good number of songs.

Article Details

How to Cite
OSSA MARTÍNEZ, M. A. D. L. (2021). Canti della nuova resistenza Spagnola 1939-1961: approach to the songs of resistance in Franco’s Spain . Cuadernos De Investigación Musical, (12), 52–78. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2021.12.03
Section
Artículos

References

Bottai, A. (2016). L’esilio antifranchista e l’antifascismo italiano. Le relazioni tra José Martínez, Ruedo Ibérico e l’azionismo torinese. (Tesis doctoral). Valencia: Universitat de Vàlencia.

Campmany, J. (16 de enero de 1963). Einaudi será considerado como un delincuente común. Solidaridad Nacional.

Canción (2020). En S. Sadie (Ed.). Diccionario Akal/Grove de la Música (pp. 173-174). Madrid: Akal.

Canti della guerra di Spagna (1961). Italia: Italia Canta, MP 33/CRA/0025.

Clark, T. (2000). Arte y propaganda en el siglo XX. La imagen política en la era de la cultura de masas. Madrid: Editorial Akal.

EFE (12 de enero de 1963). Denuncia contra Einaudi. ABC, p. 35.

Escándalo en la conferencia de prensa del editor Einaudi (12 de enero de 1963). Pueblo.

García Rodríguez, J. (2017). Hacia la necesaria integración de la canción de autor en el sistema poético español del último tercio del siglo XX: propuestas teóricas y metodológicas. Dirasat Hispánicas, 4, pp. 127-136.

Huici Módenes, A. (1994). Propaganda y publicidad política: algunas cuestiones terminológicas. Questiones publicitarias, 3, pp. 96-104.

Iglesias Botrán, A. M. (2016). El discurso político en la canción comprometida. En Texto, género y discurso en el ámbito francófono (pp. 939-950). Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca.

Liberovici, S. & Straniero, M. L (1962). Canti della nuova Resistenza Spagnola 1939-1961. Turín: Einaudi.

Liberovici, S. & Straniero, M. L. (1963). Cantos de la nueva resistencia española 1939-1961. Montevideo: Editorial El Siglo Ilustrado.

López, I. (2014). La ‘canción protesta’ en Venezuela: una aproximación a su origen y auge (1967-1977). Humania del Sur, 16, pp. 65-77.

Moreno, F. (2018). ¿Qué me estás cantando? Memoria de un siglo de canciones. Barcelona: Debate.

Murillo Amo, J. L. (1993). España, mito y realidad en el cancionero de la guerra civil. Michigan: Ann Arbor.

Ossa Martínez, M. A. de la (2011). La música en la guerra civil española. Cuenca/Madrid. Servicio de Publicaciones de la UCLM/SEdEM.

Ossa Martínez, M. A. de la (2015). Educación musical en educación primaria. Claves para el acceso a la función pública docente. Cuenca: CeLeO Editorial.

Rama, C. M. (1963). Un puñado de canciones contra Franco. En Cantos de la nueva resistencia española (pp. 7-11). Montevideo: Editorial El Siglo Ilustrado.

Real Academia de la Lengua Española (2020). Canción. En Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Recuperado de https://dle.rae.es/canci%C3%B3n?m=form

Real Academia de la Lengua Española (2020). Propaganda. Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Recuperado de https://dle.rae.es/propaganda

Real Academia de la Lengua Española (2020). Resistencia. En Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Recuperado de https://dle.rae.es/resistencia

Rodríguez, J. C. (2016). Gramsci y la cultura popular. Álabe, 13, pp. 1-11.

San Llorente Pardo, I. (2018). Música y política en la España del desarrollismo (1962-1970). (Tesis doctoral). Universidad de Castilla-la Mancha.

Shea, D. (2001). ‘Lodo por la patria’: estudio cultural de la canción comprometida en Bárbara Dane y Luis Eduardo Aute. (Tesis doctoral). Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

Siemens, L. (2008). Sobre la ópera española y la ópera en español. Revista de Musicología, XXXI (1), pp. 241-248.

Sierra Fernández, G. (2016). La formación de una cultura de la resistencia a través de la canción social. (Tesis doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Sierra Fernández, G. (2017). Épica en el arte: el caso de la canción de autor. Laoconte, 4, pp. 272-289.

Stefani, G. (1997). Comprender la música. Barcelona: Paidós.

Straniero, M. L, Margot & Amodei, F. (1961). Canti della resistenza spagnola. Italia: Italia Canta, MP 33/CRA/0026.

Torres Blanco, R. (2005). Canción protesta: definición de un nuevo concepto historiográfico. Cuadernos de Historia Contemporánea, 27, pp. 223-246.

Una maniobra miserable (13 de enero de 1963). La Gaceta del Norte.

Vela Delfa, C. (2016a). Actividades de imagen en el género discursivo de la canción protesta: un análisis desde la teoría de la cortesía. AnMal Electrónica, 40, pp. 147-162.

Vela Delfa, C. (2016b). Análisis enunciativo del género discursivo de la canción protesta: espacio de encuentro e interacción social. Ogigia. Revista electrónica de estudios hispánicos, 16, pp. 71-82.