Español Español
Main Article Content
Abstract
For years now, film music concerts have become more and more common, with scores from films, television series and video games being programmed. The classic “soundtrack concerts” in music auditoriums are being extended to film music festivals and congresses, which are becoming more and more numerous. This requires the conversion of the scores used in the recordings into works intended for concerts. Musimagen, through its permanent commission, annually produces suites of music by its members, and currently has a catalogue of sixty soundtracks. All of this requires a process of selection, re-orchestration, editing and preparation of parts to make them available to orchestras. The published catalogue includes both suites for orchestra and symphonic band, as well as "historical suites". The criteria for their elaboration are presented here, as well as the channels for their dissemination.
Article Details
Los autores de los artículos mantienen el copyright, no recibirán ninguna contraprestación económica por el trabajo y el mismo siempre será reconocido como exclusivamente suyo. La revista se compromete a proteger la integridad y originalidad del artículo, así como los derechos de autor que correspondan. Los autores son los únicos responsables del material, textos e imágenes que utilizan en sus respectivos trabajos, debiendo respetar siempre los derechos de autor de terceras personas, por lo que la revista no se hace responsable de lo contenido en este tema respecto al trabajo de los autores.
References
Alcalde, J. (2010). Música y Comunicación. Madrid: Editorial Fragua.
Bas, J. (1947). Tratado de la Forma Musical. Buenos Aires: Editorial Ricordi Americana.
Colón Perales, C., Infante del Rosal, F. y Lombardo Ortega M., (1997). Historia y Teoría de la Música en el Cine. Presencias Afectivas. Sevilla: Ediciones Alfar
Fraile Prieto, T. (2008). La creación musical en el cine español contemporáneo. Tesis doctoral. Universidad de Salamanca.
Román, A. (2008). El Lenguaje Musivisual, semiótica y estética de la música cinematográfica. Madrid: Editorial Vision Libros.
Román, A. (2017). Análisis Musivisual, guía para el estudio y audición de la música cinematográfica. Madrid: Editorial Vision Libros.
Román, A. (2021). Composición Musivisual, guía para la creación de música audiovisual. Madrid: Editorial Vision Libros.
Román, A. (2021). Ángel Arteaga: de la composición sinfónica a la música de cine. Música, revista del Real Conservatorio Superior de Música de Madrid, 28, 37–54.
Sánchez Noriega, J. L. (2002). Historia del cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza Editorial.
Referencias en Internet
ECSA. (s. f.). ECSA - European Composer & Songwriter Alliance. Recuperado 27 de septiembre de 2021, de https://composeralliance.org/
Film Symphony Orchestra. (2021, 20 septiembre). Film Symphony Orchestra bandas sonoras en concierto. https://filmsymphony.es)
Search | Hal Leonard Online. (s. f.). Hal Leonard. Recuperado 26 de septiembre de 2021, de https://www.halleonard.com/search/search.action?keywords=john%20williams&dt=item&_f%5B%27instrument_name_facet%27%5D=Full%20Orchestra#products
Musimagen. (2014). Musimagen. https://musimagen.com/
Orquestas – Fundación Excelentia. (s. f.). Fundación Excelentia. Recuperado 5 de octubre de 2021, de https://fundacionexcelentia.org/orquestas
RTVE (2015, 20 octubre). La Orquesta RTVE ofrece el concierto Historia de nuestro cine en el 30 aniversario de la Academia de Cine. RTVE.es. https://www.rtve.es/rtve/20151020/orquesta-rtve-ofrece-concierto-historia-nuestro-cine-30-aniversario-academia-cine/1239974.shtml