Rumble and nightmare in the miniseries DEVS

Main Article Content

Ana Malmierca Hernández
Yolanda Martínez Martínez

Abstract

The sound material created for the miniseries DEVS is a singular example, within the extraordinary profusion of the format that we are attending currently. In DEVS the audiovisual story rides on particular visual and musical elements, which create a dense and disturbing atmosphere. The introduction of metallic screeches (we move forward on rails), as of a heavy and old ungreased machine reinforces the idea of predestination, while the roar of loudspeakers at maximum volume is used to generate an environment of anxiety and nightmare that envelops the personages. The use of religious music along with overlapping saxophone chords highlights the fascination with science and at the same time warns against the sectarian and threatening fanaticism of the DEVS workers.

Article Details

How to Cite
Malmierca Hernández, A., & Martínez Martínez, Y. (2022). Rumble and nightmare in the miniseries DEVS. Cuadernos De Investigación Musical, (15), 186–207. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2022.15.16
Section
Artículos

References

Bellis, R. (2007). The Emerging Film Composer: An Introduction to the People, Problems, and Psychology of the Film Music Business. New York: Kindle Edition Printed in USA.

Bocio, L. (2018). Música incidental en televisión: Nemesio García Carril y “Los gozos y las sombras”. En B. Lolo Herranz y A. Presas (Coord.) Musicología en el siglo XXI: nuevos retos, nuevos enfoques (pp. 1401-1424). Madrid: Sociedad Española de Musicología.

Bornay, J. A.; Ruiz, V. J. & Vera, J. (Dirs.). (2016). Pantallas pequeñas, ¿músicas menores? Alicante: Letra de Palo.

Braha, Y. y Byrne, B. (2013). Creative Motion Graphic Titling: Titling with Motion Graphics for Film, Video & The Web. Nueva York y Londres: Focal Press.

Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.

Chion, M. (1999). La música en el cine. Barcelona: Paidós.

Fraile, T. (2005). Músicas posibles: tendencias teóricas de la relación música-imagen. En M.M. Olarte Martínez (Ed. Lit.) La música en los medios audiovisuales (pp. 295-394). Salamanca: Plaza Universitaria Ediciones.

García Manrique, R. G. (2016). Ex machina, o sobre la dimensión corporal de lo humano. Revista de Bioética y Derecho, 37, pp. 171-176.

Garland, A. (2020, 16 de abril). ‘Devs’ Creator Alex Garland Breaks Down the Series Finale. Entrevista de Alan Sepinwall a Alex Garland. RollingStone. Recuperado de https://www.rollingstone.com/tv/tv-features/devs-creator-alex-garland-interview-980235/.

Gértrudix, M. (2006) La música en el relato audiovisual y multimedia: aplicaciones y funciones narrativas. En García García y otros (eds.) Narrativa Audiovisual. Madrid: Editorial Laberinto Comunicación.

Goldman, W. (1995). Las aventuras de un guionista en Hollywood. Madrid: Ediciones Plot.

Gorbman, C. (1987). Unheard Melodies: Narrative Film Music. London: BFI Publishing.

Gungor, S. (2015). Homeland’s Opening Sequence Reality. International Journal of Multidisciplinary Thought, 5(04), pp. 151-159.

Infante del Rosal, F. & Lombardo, M. (1997). Teorías de la música de cine. En C. Colón, F. Infante del Rosal & M. Lombardo. Historia y teoría de la Música en el Cine: presencias afectivas (pp. 205-263). Sevilla: Alfar.

López, S. (2016). Proceso creativo musical para una serie de televisión: Similitudes y diferencias con el cine. El caso de Mario de Benito. Creatividad y sociedad: revista de la Asociación para la Creatividad, (25), pp. 360-382.

Meyer, L. (2001). La emoción y el significado en la música. Madrid: Alianza Editorial.

Olarte, M. (2010). Nuevos retos para la música en la televisión. Ficción y no ficción. Trípodos, (26), pp. 39-51.

Padilla, G. & Requeijo, P. (2011). Las series de televisión como nuevo vehículo publicitario de la música. Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 1(1), pp. 67-87.

Pérez, J. P. & Jódar, J. A. (2018). Análisis de la edición, la postproducción y el diseño gráfico en el opening de la serie Narcos (Netflix): propuesta de microanálisis fílmico para una secuencia de apertura para televisión. Index.comunicación Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 8(1), pp. 31-55.

Sánchez Rodríguez, V. (2018). La Banda Sonora Musical de la adaptación televisiva de La sonata del silencio (2016): proceso compositivo y funcionalidad. En J. Lluís i Falcó.; J. López González (Eds.). Música y medios audiovisuales. Aproximaciones interdisciplinares (pp. 241-258). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Stam, R. (2001). Teorías del cine: Una introducción. Barcelona: Paidós Comunicación.

Radigales, J. (2015). La música en el cine. Barcelona: Editorial UOC.

Román, A. (2008). El lenguaje musivisual. Semiótica y estética de la música cinematográfica. Madrid: Visión Libros.

Tagg, P. (2021). Functions of film music and miscellaneous terminology. Folleto del módulo Music and the Moving Image, 1. Instituto de Música Popular, Universidad de Liverpool. Recuperado de https://www.tagg.org/teaching/mmi/filmfunx.html

Vadillo, E. (2020). Recursos y procedimientos electroacústicos en los formatos audiovisuales. Casos de estudio. Hoquet, 8, pp. 166-187.