Music and Cinema in Times of Pandemic: the Reuse of Music in La voz humana (2020) by Pedro Almodóvar The Reuse of Music in La voz humana (2020) by Pedro Almodóvar

Main Article Content

Alberto Jiménez Arévalo

Abstract

The film industry is one of the audiovisual sectors most affected by the effects of the coronavirus. The pandemic has closed movie theaters, suspended premieres and paralyzed filming.  In this article, our goal is to understand the impact of the pandemic on film products by focusing on their music. In these exceptional times that we live in, the filmmaker Pedro Almodóvar shoots and premieres La voz humana (2020), a short film that freely adapts the homonymous monologue by Jean Cocteau (1930), with which he has opted to maintain the traditional model of cinema consumption in screening rooms at a reduced price. We will analyze the music of the composer Alberto Iglesias for La voz humana to understand how several pre-existing musical themes from the films Hable con ella (2002), Los abrazos rotos (2009) and La piel que habito (2011) are recycled. Finally, we have established the intertextual dialogues that are established in the music as a consequence of its "recontextualization" in the new short film in the context of the pandemic.

Article Details

How to Cite
Jiménez Arévalo, A. (2022). Music and Cinema in Times of Pandemic: the Reuse of Music in La voz humana (2020) by Pedro Almodóvar: The Reuse of Music in La voz humana (2020) by Pedro Almodóvar. Cuadernos De Investigación Musical, (15), 240–258. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2022.15.19
Section
Artículos

References

Alonso González, C. (2010). Creación musical, cultura popular y construcción nacional en la España contemporánea. Colección Música Hispana. Textos. Estudios. Madrid: ICCMU.

Bourdieu, P. (1979). La distinction. Critique sociale du jugement. París: Les Éditions de Minuit.

Butler, J. (2006). Gender Trouble. Nueva York; Londres: Routledge.

De Lauretis, T. (1991). Queer theory. Lesbian and gay sexualities: An introduction. Differences: A Journal of Feminist Cultural Studies, 3, (2), pp. iii-xviii.

D’Lugo, M. (2016). Almodóvar en la frontera: El Deseo y la estética de las coproducciones transnacionales. En R. Lefere & N. Lie (Eds.). Nuevas perspectivas sobre la transnacionalidad del cine hispánico Lefere, Robin y Lie, Nadia (pp. 53-71). Boston: Brill Rodopi.

Durán Manso, V. (2018). La canción popular latinoamericana en el melodrama de Pedro Almodóvar: letras para la evolución de los personajes. En E. Encabo (Ed.). Más allá de la pantalla: música, sonido e imagen. Sabadell: El Poblet Edicions.

Foucault, M. (2017). Discurso y verdad: conferencias sobre el coraje de decirlo todo. Grenoble, 1982; Berkeley, 1983, Buenos Aires; México D. F.: Siglo Veintiuno Editores.

Fraile Prieto, T. (2008). La creación musical en el cine español contemporáneo. Directora: Olarte Martínez, Matilde. (Tesis Doctoral). Salamanca: Universidad de Salamanca.

Genette, G. (1982). Palimpsestes: la littérature au second degré. París: Seuil.

Hebdige, D. (1979). Subculture. The Meaning of Style. Londres; Nueva York: Routledge.

Iglesias Prieto, R. (2015). Alberto Iglesias. Música en la filmografía de Pedro Almodóvar. (Tesis Doctoral). Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela,.

Jameson, F. (1984). Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitalism. Oxford: New Left Review Ltd.

Jiménez Arévalo, A. (2015). La música de Alberto Iglesias en el cine de Pedro Almodóvar: diálogos intertextuales de la postmodernidad. (Trabajo Fin de Máster). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Jiménez Arévalo, A. (2016). La música de Alberto Iglesias en el cine de Pedro Almodóvar: pliegues de la historia en Amante menguante de Hable con ella (2002). Etno. Cuadernos de Etnomusicología, (8), pp. 153-181.

Jiménez Arévalo, A. (2020). Música y cine postmoderno español: diálogos intertextuales, pliegues de la historia y paisajes sonoros. (Tesis Doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Kassabian, A. (2001). Hearing Film. Tracking Identifications in Contemporary Hollywood Film Music. New York; London: Routledge.

Kristeva, J. (1969). Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. New York: Columbia University Press.

McClary, S. (1991). Feminine Endings: Music, Gender and Sexuality. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Meyer, L. B. (1956). Emotion and Meaning in Music. Chicago: University of Chicago Press.

Mulvey, L. (1989). Visual and other pleasures. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Sánchez Noriega, J. L. (2017). Universo Almodóvar. Estética de la pasión en un cineasta posmoderno. Madrid: Alianza.

Vernon, K. M. (2009). Queer sound: musical otherness in three films by Pedro Almodóvar. En B. Epps & D. Kakoudaki (Eds.). All about Almodóvar: A Passion for Cinema (pp. 51-70). Minneapolis; London: Minneapolis University Press.

Williams, L. (2008). Screening Sex. Durham: Duke University Press.