On Emilio Arrieta’s pedagogical work based on his personal archive
Main Article Content
Abstract
Emilio Arrieta (1823-1894) worked for nearly four decades at the Madrid Conservatory of Music, where he first served as a professor of composition and later as the director. As the Conservatory underwent significant changes in response to political and economic shifts, Arrieta's extensive knowledge of foreign music centers and his reputation as a composer of opera and zarzuela proved invaluable. He played a crucial role in revising the legislation regulating music education, and his vision helped to shape the then-nascent system of music education in Spain. Arrieta's legacy continues to influence the foundations of Spain's current system of music education.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores de los artículos mantienen el copyright, no recibirán ninguna contraprestación económica por el trabajo y el mismo siempre será reconocido como exclusivamente suyo. La revista se compromete a proteger la integridad y originalidad del artículo, así como los derechos de autor que correspondan. Los autores son los únicos responsables del material, textos e imágenes que utilizan en sus respectivos trabajos, debiendo respetar siempre los derechos de autor de terceras personas, por lo que la revista no se hace responsable de lo contenido en este tema respecto al trabajo de los autores.
References
Arrieta, E. (1873). Discurso leído en la inauguración del curso escolar de 1873 a 1874 en la Escuela Nacional de Música el día 1º de octubre por su director Dn. Emilio Arrieta. Madrid: [Ms].
Clark, W. A. (2001). Arrieta (y Corera), Pascual (Juan) Emilio. New Grove Dictionary of Music and Musicians. Recuperado de www.oxfordmusiconline.com [Fecha de consulta: 06.05.2023].
Cortizo, M. E. (1998). Emilio Arrieta. De la ópera a la zarzuela. Madrid: ICCMU.
Moya Martínez, M. del V.; López García, N. J. & Madrid Vivar, D. (2016). La legislación educativa elemental de la música en la España del siglo XIX. Historia de la educación, 35, pp. 217-236.
Padilla Fernández, M. (2018). El Contrapunto y la Composición en el Real Conservatorio Superior de Música de Madrid, desde su fundación (1830) hasta 1942. Itamar. Revista de investigación musical, 4, pp. 226-239.
Sarget Ros, Mª Á. (2001). Rol modélico del Conservatorio de Madrid I (1831.1868). Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 16, pp. 121-148.
Sopeña Ibáñez, F. (1967). Historia crítica del Conservatorio de Madrid. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Subirá, J. (1953) La sección de música de nuestra Academia. Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 2, pp. 143-174.