On Emilio Arrieta’s pedagogical work based on his personal archive

Main Article Content

Nieves Pascual León

Abstract

Emilio Arrieta (1823-1894) worked for nearly four decades at the Madrid Conservatory of Music, where he first served as a professor of composition and later as the director. As the Conservatory underwent significant changes in response to political and economic shifts, Arrieta's extensive knowledge of foreign music centers and his reputation as a composer of opera and zarzuela proved invaluable. He played a crucial role in revising the legislation regulating music education, and his vision helped to shape the then-nascent system of music education in Spain. Arrieta's legacy continues to influence the foundations of Spain's current system of music education.

Article Details

How to Cite
Pascual León, N. (2023). On Emilio Arrieta’s pedagogical work based on his personal archive. Cuadernos De Investigación Musical, (18), 118–133. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2023.18.04
Section
Artículos

References

Arrieta, E. (1873). Discurso leído en la inauguración del curso escolar de 1873 a 1874 en la Escuela Nacional de Música el día 1º de octubre por su director Dn. Emilio Arrieta. Madrid: [Ms].

Clark, W. A. (2001). Arrieta (y Corera), Pascual (Juan) Emilio. New Grove Dictionary of Music and Musicians. Recuperado de www.oxfordmusiconline.com [Fecha de consulta: 06.05.2023].

Cortizo, M. E. (1998). Emilio Arrieta. De la ópera a la zarzuela. Madrid: ICCMU.

Moya Martínez, M. del V.; López García, N. J. & Madrid Vivar, D. (2016). La legislación educativa elemental de la música en la España del siglo XIX. Historia de la educación, 35, pp. 217-236.

Padilla Fernández, M. (2018). El Contrapunto y la Composición en el Real Conservatorio Superior de Música de Madrid, desde su fundación (1830) hasta 1942. Itamar. Revista de investigación musical, 4, pp. 226-239.

Sarget Ros, Mª Á. (2001). Rol modélico del Conservatorio de Madrid I (1831.1868). Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 16, pp. 121-148.

Sopeña Ibáñez, F. (1967). Historia crítica del Conservatorio de Madrid. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Subirá, J. (1953) La sección de música de nuestra Academia. Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 2, pp. 143-174.