Daniel Buren and the Non-Collectible

Main Article Content

Maite Aldaz

Abstract

Daniel Buren’s site-specific work made during the sixties and seventies examines the frames of meaning that are linked to certain ways of production, distribution, conservation and exhibition of art, that prevail in the institution but are simultaneously concealed by it. Literalness is his usual proceeding to operate specifically in architectural, urban contexts, and in particular symbolic spaces of the art institution.

In this paper we will pay attention to some theory-practice contributions of this French artist’s institutional critique early work, inviting to reflect about the signalling and eroding of the idea of traditional collection they suggest. We believe it can be a valuable point of departure from which to continue thinking about the practice of collecting nowadays.

Article Details

Section
Research
Author Biography

Maite Aldaz, Universidad de Castilla-LaMancha

Maite Aldaz es doctora en Bellas Artes por la UCLM, donde defendió la tesis: "Crítica institucional y crítica de la representación: conocimiento y transformación de la institución arte desde las prácticas artísticas contemporáneas".

Participa en mesas redondas, dicta conferencias y organiza cursos y talleres sobre arte e investigación. Colabora como docente con facultades universitarias, centros de arte y otros espacios de divulgación cultural.

Sus publicaciones más recientes se encuentran en: Viento Sur, Campo de Relámpagos, Exit Express y Sublime.

Como artista viene desarrollando una práctica vinculada a la crítica de la representación en la que aborda la construcción de deseo a través de los imaginarios sociales. Es miembro del comité editorial de Tierradenadie y de Youkali. Revista crítica de las artes y el pensamiento.

En estos momentos trabaja en el proyecto "Fuera de marco" en el que vuelca parte de su investigación y escritura crítica. Y prepara un libro sobre Hans Haacke y sus contemporáneos.

References

Buren, D. (1991). Limites Critiques 1970. En D. Buren, Les Écrits 1965-1990 (Tomo I: 1965-1976, pp. 175-190). Bordeaux: CAPC Musée d’art contemporain.

Buren, D. (1996). Beware! (1969-70). En K. Stiles y P. Selz (Eds.), Theories and Documents of Contemporary Art: A Sourcebook of Artists’ Writings. California, CA: University of California Press. Recuperado de: http://web.mit.edu/allanmc/www/buren1.pdf

Buren, D. (2011). The Function of the Museum 1970. En A. Alberro y B. Stimson (Eds.), Institutional Critique. An Anthology of Artist’s Writings (pp. 102-106). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Crimp, D. (1993). This Is Not a Museum of Art. En D. Crimp, On the Museum’s Ruins (pp. 200-234). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Foster, H., Krauss, R. E., Bois, Y. y Buchloh, B. H.D. (2006). Arte desde 1900. Modernidad, antimodernidad, posmodernidad. Madrid: Akal.