How to Show the Immaterial. The Case of the Exhibition Arde! Arte de acción colectiva a 10 años del 19 y 20

Main Article Content

Jonathan Feldman

Abstract

This paper analizes the exhibition Arde! Arte de acción colectiva a 10 años del 19 y 20, which took place at the Cultural Center for Cooperation Florean Gorrini (Buenos Aires, 2011, institutional curatorship). The show presented some of the actions of the group Arde! Arte, and it is its aim to approach the problematics of exhibiting immaterial productions through the study of the strategies used in this show. The essay employs an interdisciplinary methodology: philosophy and art history are used to analyze the relationships between art and politics, as well as the artistic development in public spaces; history, sociology and economy are useful to describe the context of the 2001 crisis. Curatorial studies and theory of art present some characteristics of the group, including its origins, their forms of production —mostly developed in public spaces—, its bonds with organizations of unemployed workers and “piqueteros”, human rights organizations and other art groups that made the serious social conflicts of the period, and their place within Argentinian artistic activism visible. Finally, visual studies will enable the speaking of exhibitions as living organisms, generators of experiences and knowledge.

Article Details

Section
Dossier
Author Biography

Jonathan Feldman, IIEAC-UNA CONICET/IIAC-UNTREF

Jonathan Feldman es Magíster en Curaduría en Artes Visuales (UNTREF) y Licenciado en Crítica de Artes (UNA). Desde 2012 se desempeña como docente en la Universidad Nacional de las Artes (cátedras de Lenguajes Artísticos y Proyecto Curatorial), y como investigador en UNA y UNTREF. En 2016 le fue adjudicada una Beca Doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), que usufructúa bajo el programa de Doctorado en Teoría Comparada de las Artes (UNTREF) con un proyecto que analiza programas curatoriales de instituciones de arte contemporáneo en Buenos Aires. Ha dictado cursos de extensión en universidades y centros culturales de Buenos Aires y Santa Cruz. Ha participado como expositor en numerosos congresos y jornadas científicas, y publicado artículos y reseñas en revistas nacionales e internacionales. También se desempeña como curador independiente, habiendo producido exhibiciones de arte en espacios de Buenos Aires (galerías, centros culturales y museos).

References

Cueto-Rúa, S., y Salvatori, S. (2013). HIJOS. Identidad y política. Memoria en las aulas: Dossiers en Educación y Memoria 9, 1-25.

Didi-Huberman, G. (2015). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Duncan, C. (1995). Civilizing rituals. Inside public art museums. En A. Robleda, (2007), Rituales de civilización. Murcia: Nausícaä.

Feldman, J. (2018). Al calor de la crisis. Arde! Arte en las calles. 2001-2006. Tesis de Maestría no publicada. Buenos Aires: Universidad Nacional de Tres de Febrero.

Genette, G. (1997). La obra del arte. Barcelona: Lumen.

Guasch, A. M. (2011). Arte y archivo 1920-2010.

Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal.

Lippard, L. (1973). Six years: The dematerialization of the art object from 1966 to 1972. Berkeley: University of California Press.

Masotta, O. (1968). Conciencia y estructura. Buenos Aires: Jorge Álvarez.

Mitchell, W. J. T. (2005). What do pictures want? The lives and loves of images. Chicago: University of Chicago Press.

Moxey, K. (2009). Los estudios visuales y el giro icónico. Estudios Visuales. Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo 6, 8-27.

Novaro, M. (2010). Historia de la Argentina. 1955-2010. Buenos Aires: Siglo XXI.

Peralta-Ramos, M. (2007). La economía política argentina: poder y clases sociales 1930-2006. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Petroni, I. G. (2015). Estrategias de la resiliencia: prácticas de gestión autónoma de arte contemporáneo en la Argentina

post-crisis de 2001. Estudios Globales & Arte Contemporáneo 3 (1), 302-321.

Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Utrubey, F. y Capassoy, V. (2014). Subjetividades políticas: arte argentino después del 2001. Poiésis, 23 (1), 37-48.