Convergences among the Intangible, the Artistic and the Curatorial in Contemporary Non-Object-Based Practices

Main Article Content

Javier Rodríguez Casado

Abstract

This text posits that the ways of doing linked to the intangible had an important role in the consolidation of contemporary curatorship and in the establishment of the figure of the curator-as-artist. Expressions of it can be found in the performative shift undergone by the exhibition in recent years, which has led to the emergence of proposals such as A Choreographed Exhibition by Mathieu Copeland. This show is taken here as an example since, in it, numerous connections among the intangible, the curatorial and the artistic are manifest. Also, both in this exhibition and the publication derived from it, many of the reflections pointed out by Beti Žerovc in her extensive analysis on contemporary curatorship are identified. These two books, along with Boris Groys' reflection on exhibition authorship, and extracts from my doctoral thesis, which focused on the search of the minimum artistic gesture in non-object-based and undocumented practices, are the main references used in the preparation of this article.

Article Details

Section
Research
Author Biography

Javier Rodríguez Casado, Universidad Complutense de Madrid

Javier Rodríguez Casado es doctor en Bellas Artes por la Universidad Complutense de Madrid. Su tesis se centró en la búsqueda de la mínima expresión artística en las prácticas sin objeto y sin documentación. En los últimos años ha dedicado parte de su actividad a explorar formas de suspensión, improductividad, impermanencia y acción mínima a través de gestos ínfimos realizados en entornos específicos. Ha impartido diversos talleres y ponencias (PhotoEspaña, Centro de arte Complutense, Medialab Prado, Centro Cultural de España en La Paz, Facultad de Bellas Artes de la UCLM), y colaborado en diferentes proyectos artísticos y de investigación. Muestras de estos se han desarrollado en lugares como la galería Paula Alonso, la Sala de arte joven de la Comunidad de Madrid, Espacio Menosuno, Off Limits, Espacio de proyectos Sant Pere, el Museo Emilio Caraffa, el Centro Cultural de España en Buenos Aires o el Canal de Isabel II, además de en otros muchos sin nombre propio.

References

Barad, K. (2012). What Is the Measure of Nothingness?: Infinity, Virtuality, Justice / Was ist das Maß des Nichts: Unendlichkeit, Virtualität, Gerechtigkeit. Ostfildern: Hatje Cantz.

Beerkens, L.; et al. (2011). The Artist Interview. For Conservation and Preservation of Contemporary Art. Guidelines and Practice. Heijningen: Jap Sam Books.

Birringer, J. (2011). Dancing in the Museum. PAJ: A Journal on Performance and Art, 33(3), 43-52.

Bishop, C. (2014). The Perils and Possibilities of Dance in the Museum: Tate, MoMA and Whitney. Dance Research Journal, 46(3), 63-76.

Bochner, M. (1970). Excerpts from Speculation. Artforum, 8, 70-73.

Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Burnham, J. (1968). Systems Esthetics. Artforum, 7(1), 30-35.

Burnham, J. (1969). Real Time Systems. Artforum, 8(1), 49-55.

Copeland, M. (2017). Coreografiar exposiciones. Madrid: Centro de Arte Dos de Mayo.

Depocas, A., Ippolito, J., y Jones, C. (eds.). (2003). Permanence Through Change: The Variable Media Approach. Nueva York; Montreal: Guggenheim Museum Publications; The Daniel Langlois Foundation for Art, Science and Technology.

Groys, B. (2006). Multiple Authorship. En B. Vanderlinden y E. Filipovic (Eds.), The Manifesta Decade. Debates on Contemporary Art Exhibitions and Biennials in Post-Wall Europe (pp. 92-99). Cambridge: MIT Press.

Hummelen, I., Sillé, D., y Zijlmans, M. (1999). Modern Art: Who Cares? An Interdisciplinary Research Project and International Symposium on the Conservation of Modern and Contemporary Art. Amsterdam: Netherlands Institute for Cultural Heritage.

Lazzarato, M. (1996). Immaterial Labor. En P. Virno P. y M. Hardt (Eds.), Radical Thought in Italy: A Potential Politics (pp. 133-147). Mineápolis: University of Minnesota Press.

Lyotard, J. F. (1984). After Six Months of Work... En Y. Hui,y

A. Broeckmann (Eds.) (2015), 30 Years after Les Immatériaux: Art, Science and Theory. Luneburgo: Meson Press.

Lemon, R. (2016). On Value. Nueva York: Triple Canopy.

MacDonald, C. (2009). Scoring the Work: Documenting Practice and Performance in Variable Media Art. Leonardo 42(1), 59-63.

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. (2010). Inside Installations. La preservación y reinstalación de obras de arte (2004-2010). Recuperado de http://www.museoreinasofia.es/coleccion/restauracion/proyectos-investigacion-desarrollo/inside-installations.

Netherlands Institute for Cultural Heritage; et al. (Coords.). (2007). Inside Installations. Preservation and Presentation of Installation Art. Países Bajos: ICN/SBMK. Recuperado de http://www.sbmk.nl/uploads/inside-installations-kl.pdf

Obrist, H. U. (2013). Do It: The Compendium. Nueva York: Independent Curators International/Distributed Art Publishers.

Peran, M. (2001). Arquitectura del acontecimiento. En P. De-Llano y X. L. Gutiérrez (Eds.), En tiempo real: el arte mientras tiene lugar (pp. 117-128). A Coruña: Fundación Luis Seoane.

Pine-II, B. J., y Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the Experience Economy. Harvard Business Review, 76(4). Recuperado de https://hbr.org/1998/07/welcome-to-the-experience-economy.

Pine-II, B. J., y Gilmore, J. H. (1999). The Experience Economy: Work Is Theatre and Every Business is a Stage. Boston: Harvard Business School Press.

Rinehart, R. (2007). The Media Art Notation System: Documenting and Preserving Digital/Media Art. Leonardo 40(2), 181-187.

Rodríguez-Casado, J. (2014). Hacia una redefinición de la nada, o por qué la inmaterialidad solo puede ser un concepto inteligible. Bellas artes: revista de artes plásticas, diseño e imagen, 12, 37-50. Recuperado de http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/6418.

Rodríguez-Casado, J. (2017). Hacia una reducción extrema del acontecimiento artístico: prácticas sin objeto y sin documentación en la contemporaneidad (Tesis doctoral inédita). Universidad Complutense, Madrid.

Tromp, M. (Dir.). (2011). Installation Art: Who Cares?[Documental). Países Bajos: Stichting Behoud Moderne Kunst (SBMK).

Variable Media Questionnaire. Recuperado de http://variablemediaquestionnaire.net/

Žerovc, B. (2015). When Attitudes Become the Norm: The Contemporary Curator and Institutional Art. Berlín: Archive Books.