Luis Camnitzer (Lübeck, Germany, 1937) is one of the referential artists of Latin American conceptual art. Since 1965 he works mainly with language using different means for the materialization of his ideas. In this conversation with the curator and professor Leyla Dunia he reflects on the dematerialization of the object and the educational practice, in the context of his recent exhibition in the Reina Sofía Art Center Museum.

Main Article Content

Isabel Marcos

Abstract

Paul B. Preciado writes in Pornotopia that “the different Playboy houses, in their most utopian tradition, like platonic Atlantis or Thomas Moore’s island, are settled on aqueous foundations”, giving few examples of how human beings have historically resort to fragile, unstable and isolated spaces as refuges for desire and imagination. A deserted island somewhere in Polynesia is the site created by Adolfo Bioy Casares for his novel The Invention of Morel, a place where a fugitive experiences nonlinear time, suffers strange diseases and shares the space with ghosts. In The Stone Raft, writer José Saramago does not invent an island, but transforms the Iberian Peninsula in one by breaking it off the European continent and letting Spain and Portugal freely sail across the Atlantic Ocean.

Light Mint Green brings together the symbolic value and geographic phenomenon of the island, presenting a fictive narration where a floating garden-island becomes the potential answer for an urban nomad. Light Mint Green is the culmination of the research I’ve been developing in the last four years about contemporary nomadism, transience as a space for resistance and the construction of islands with unstable foundations as an allegory to conceptualize space from desire and disidentification.

Article Details

Section
Projects
Author Biography

Isabel Marcos

Tras terminar sus estudios en la Escuela de Arquitectura y licenciarse en Bellas Artes por la facultad de Arte y Comunicación de la Universidad Europea de Madrid, Isabel Marcos se trasladó en 2011 a los Países Bajos. Allí completó su formación con el MFA del Dutch Art Institute (ArtEZ), gracias a una beca de estudios del Ministerio de Cultura de Holanda - DUO, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Desde entonces trabaja como artista entre varias ciudades y realiza proyectos específicos en los campos de la arquitectura, educación (Facultad de BBAA de Cuenca, Minerva KunstAcademie de Groningen), proyectos editoriales (CasCo Art Institute, Publication Studio, Calipso Press, Sandwich Mixto) y colaboraciones con otros artistas. 

Isabel Marcos ha presentado además su trabajo de forma individual en Madrid (Espacio Trapèzio, CEART) y Rotterdam (Upominki, Stichting T’Otje, Het Wilde Weten), y ha participado en exposiciones, ponencias y screenings colectivos en Cesis (Makslas telpa Mala), Buenos Aires (La Ira de Dios, CCEBA), París (Cité Internationale des Arts), Barcelona (Centre D’Art Santa Mónica), Bilbao (Festival Iturfest, Fundación BilbaoArte), Estambul (Galata F. Fotoğraf Akademisi), Amsterdam (De Appel Arts Centre, Kunstvlaai Festival of Independents), Rotterdam (Rib Gallery, Attent Space, Het Wilde Weten, Mevrouw BOK),Oslo (Atelier Nord ANX), Utrecht (CasCo Art Institute), Madrid (Matadero Madrid, CA2M-Centro de Arte Dos de Mayo, Sala de Arte Joven, Sala Amadís, Espacio Indisciplinadas, Museo del Traje, Galería Material, Ateneo de Madrid), Salamanca (Espacio Unamuno) y Dakar (Raw Material Company).

References

Preciado, P. B. (2010). Pornotopía. Arquitectura y sexualidad en “Playboy” durante la guerra fría. Barcelona: Anagrama. (p.110).

Bioy Casares A. (2014). La invención de Morel. Buenos Aires: Planeta. (Publicación original 1940).

Saramago J. (2015). La balsa de piedra. Barcelona: Penguin Ramdom House Grupo Editorial S.A.U. (Publicación original 1986).