Eslava

Main Article Content

Leonor Serrano Rivas

Abstract

Once images disappeared, could we think they could return to surface, refloat, reconstruct through memory?  For better or for worse, it acts as malleable chewing gum of changing form, varying according to whom interprets it.

At the beginning of the 20th century, the building located at Calle Arenal No. 11, then known as Teatro Eslava, suffered a spectacular fire, which only left remains of a damaged dome. The following pages aim to propose a possible reconstruction of these destroyed frescoes, escaping from mere historiographical documentation. They would rather look at the document as a guiding principle that would enable a series of changing scenes. Hence, would it be possible to redraw some missing frescoes —of which only one image is preserved— from the drawings and sketches of theater plays interpreted at Teatro Eslava shortly before the catastrophic event occurred? The intuited drawings used as background of these pages served to redraw memories on water. The result was a film: Estrella.

Article Details

Section
Projects
Author Biography

Leonor Serrano Rivas, Goldsmith University of London

Leonor Serrano Rivas estudió Arquitectura en la Universidad Europea de Madrid y Bellas Artes en la misma universidad. Realizó un máster en Bellas Artes en Goldsmith's University y actualmente está realizando su doctorado en Slade, UCL (Londres). Su trabajo explora diferentes medios y estructuras para crear escenarios que imbrican arte y arquitectura, teatro y movimiento e implica la investigación de teorías históricas sobre la comunicación a través de la forma, la relación entre el cuerpo, sus movimientos y el diseño.

Ha sido recientemente nominada para el Jarman Award (2018); ha disfrutado de la residencia Tokyo Wonder Site en Japón (división del Museum of Contemporary Arts Tokyo) con el apoyo de Matadero de Madrid, España (2017); ha desarrollado una video performance site-specific para Swiss Church y Londres con el apoyo del Arts Council of England Grants for the Arts (2017) y tuvo su primera presentación en vivo en 2014 en el pabellón de verano de Serpentine Galleries, Londres. Además ha sido galardonada con la Beca Internacional de Arte Visual de la Fundación Botin 2016, el Premio ARCO 2016 Joven Artista Solán de Cabras, New Contemporaries ICA London 2015 y Beca Generación 2014, Caja Madrid.

Por otro lado, cabe destacar la presencia internacional y nacional que ha tenido su obra en lugares como V22, Londres (2018/GB), Liverpool Biennale ( 2016/ GB); E-Werk, Freiburg (2016/DE); Collection of Russian Museum St. Petersburg/Málaga (2016/ES); ICA Londres (2016/GB); Arcade Gallery, Londres (2016/GB); CAAC, Sevilla (2016/ES): MUPAM, Málaga (2016/ES); (solo show) Sala Santa Isabel, Sevilla (2016/ES); Chisenhale Studios (2016/GB); José La Fuente Gallery, Santander ( 2015/ES); (solo) Marta Cervera (2016/ES); Lychee One Gallery, Londres (2015/GB); Tiro al Blanco, Guadalajara (2015/ MX); (solo show) Espaidos, Terrassa, Barcelona (2014 /ES); Serpentine Galleries, Londres (2014/GB); Cine Bogart. CentroCentro, Madrid (2014/ES); La Casa Encendida, Madrid (2014 /ES); (solo show) Galleri Rotor, Gothenburg (2011/ SE), XI Venice Architecture Biennale, Venecia (2008 /IT), entre otros.