New Artistic Imaginaries

Main Article Content

María Bella

Abstract

In this reflection, instead of considering “curating the immaterial” as an exercise to problematize the existing difficulties for managing that what is constantly produced, I will rather approach “curating the immaterial” as an opportunity to inquire and transgress the limitations that the notion of the modern production imposes. In view of this, I go back to Foucault’s key advice “what is at stake today is life” as a fundamental consideration that should be taken as the bases for proposing new artistic imaginaries able to create transitions to a new politics of existence and that comprise a curatorial commitment towards the organization of the becoming, instead and beyond what has preceded. The departing curatorial question that I pose comes from Agamben in his book Homo sacer: How is it possible to "politicize" the "natural sweetness" of zõé? And first of all, does zõé really need to be politicized, or is politics not already contained in zõé as its most precious center?

Article Details

Section
Dossier
Author Biography

María Bella, Goldsmiths University of London

María Bella es pensadora y productora crítica dentro del campo curatorial. Afronta su trabajo desde la práctica y la investigación. Puso en marcha el programa de Intermediae en Matadero-Madrid en 2007 y estableció su línea curatorial hasta 2012. Forma parte del programa de investigación Curatorial Knowledge en el Departamento de Cultura Visual de la Universidad de Goldsmiths de Londres al que se ha dedicado en los últimos años y en el que es candidata a Doctora con su tesis Returning life to life: The factory of Cine sin Autor.

Desde 2015 vive en Corcubión en la Costa de la Muerte donde recientemente ha iniciado un proyecto curatorial llamado el “Museo de las historias de Corcubión” en el que pone en juego su interés por proyectar nuevas infraestructuras culturales que promuevan el cuidado por las voces de un pueblo.

References

Foucault, M. (2005). Derecho de muerte y poder sobre la vida. En Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.

Foucault, M. (2008). The Birth of Biopolitics. Lectures at the Collège de France, 1978–79. Nueva York: Palgrave Mcmillan.

Foucault, M. (2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Buenos Aires: Nueva Visión.

Hutton, P. H. (1988). Foucault, Freud, and the Technologies of the Self. En L. Martin, H. Gutman y P. Hutton (Eds.), (1988). The technologies of the Self. A Seminar with Foucault. London: Tavistock Publications.

Labrador, G. (2018). Un Non-Posible Museo. Paisaxe, forma e cultura na Galiza contemporánea: o caso de Mann de Camelles. Presentación realizada en el Congreso de Estudios Gallegos de Denver.

Lazzarato, M. (2006). Art and Work. Revista Parachute, (122).

Lorey, I. (2007). El sueño de una ciudad gobernable. En Transversal Texts. Recuperado de http://eipcp.net/transversal/1007/lorey/es/#_ftn42

Martin, L., Gutman, H. y Hutton, P. (Eds.), (1988). The technologies of the Self. A Seminar with Foucault. Londres: Tavistock Publications.

Marx, K. (2007). Elementos fundamentales para la crítica de la economía política. Borrador 1857-1858. Volumen I. Madrid: Siglo XXI Editores.

Marx, K. (2009). Economic & Philosophic Manuscripts of 1844. Recuperado de https://www.marxists.org/archive/marx/works/download/pdf/Economic–Philosophic–Manuscripts–1844.pdf

Meiksins-Wood, E. (2017). The Origin of Capitalism. A Longer View. Londres; Nueva York: Verso Books.

Naredo, J. M. (2002). Configuración y crisis del mito del trabajo. En Scripta Nova. Revista electrónica de geografía y ciencias sociales. Volumen VI, (119) (2). Barcelona: Universidad de Barcelona. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn119–2.htm

Phillips, A. (1988). Winnicott. Londres: Fontana Modern Masters.

Rieznik, P. (2001). Trabajo, una definición antropológica. En Dossier: Trabajo, alienación y crisis en el mundo contemporáneo, Razón y Revolución (7). Recuperado de http://www.razonyrevolucion.org/textos/revryr/prodetrab/ryr7Rieznik.pdf

Rogoff, I. (2005). Looking Away: Participations in Visual Cultures. En G. Butt (Ed.), After Criticism New Responses to Art and Performance. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.

Thompson, E. P. (1993). Customs in Common: Studies in Traditional Popular Culture. Nueva York: The New Press.

Tronti, M. (1962). Factory and Society. En Quaderni Rossi. (1962) (2).

Stiegler, B. (2011). This system does not produce pleasure anymore. Entrevista con Pieter Lemmens. Revista Krisis (1). Recuperado de www.krisis.eu

Williams, R. (2000). Palabras clave. Un vocabulario de la cultura y la sociedad. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Winnicott, D. (2005). Playing and reality. Londres: Routledge Classics.